  • Data: 2023-11-10 01:31:53
    Temat: Re: Dura lex, sed lex
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> szukaj wiadomości tego autora

    On 2023-11-09, Shrek <...@w...pl> wrote:
> [...]

    W praktyce jest inna, ale zdecydownie nie "całkiem". Bez powiekszania
    szczegółów, nie odróżnisz. Piszę to ponownie na podstawie doświadczenia
    z kamerami poklatkowymi, gdzie przez 2-3 lata pracy zebrało mi się
    sporo tych zdjęć i postanowiłem je "spakować" w x265.

    Jak ktoś ma czas i ochotę to popularny ffmpeg potrafi w obie strony. Tak
    się ekstrahuje ramki do obrazków w najprostszym podejściu:

    ffmpeg -i filmik out%03d.jpg

    %03d wprowadza cześć decymalną do nazwy pliku, tu 3 cyfry z dopełnieniem
    zerami.

    w drugą np. tak:

    ffmpeg -r 25 -i out%03d.jpg -c:v libx264 -pix_fmt yuv420p out.mp4

    Oczywiście tam jest kupa parametrów, która wpływa na jakoś i w jedna i w
    drugą stronę, więc trzeba to podopieszczać jak już sie ktos tym zacznie
    bawić.

    > Mówię o tej samej jakości. Minutowy strumień 1 kl/s będzie mniejszy lub
    > taki sam jak 60 zdjęć skompresowanych tym samym algorytmem kompresji.

    Zawsze będzie mniejszy bo nie będzie zawierał jakiś nagłowków i
    metadanych dla każdej pełnej ramki. To tez nie jest ten sam algorytm
    kompresji. Dobra, to jak się mamy doedukowywać to spróbujmy tak:

    Chyba wszystkie obecnie uzywane powszechniej standardy kodowania kodują
    obraz w segmentach. Taki segent nazywa się Group Of Pictures (GOP) i
    składa się z sekwencji indywidualnych ramek. Ramki są zasadniczo 2-ch
    rodzajów: (1) zawierajace pełny obraz (podobnie jak w izolowanym
    zdjęciu), to są tzw. I-ramki (I-frames); (2) ramki zawierajace tzw obraz
    "przewidziany" (predicted), to P-ramki i B-ramki.

    GOP może wyglądać tak: IPPPPPPPPI

    I zawiera pełen obraz. P zawiera informacje co się zmieniło od
    poprzedzającej ją ramki. W zalezności od kodeka, tam moga też być
    informacje o wektorze zmian, więc to nie jest tylko przestrzenny jpeg, a
    trochę więcej.

    Ramki typu B, są jak P (predicted) ale zarówno w stosunku do
    poprzedzającej jak i następującej. Umozliwia to, jak sie można domyślic
    jeszcze wyższą kompresję.

    No więc jak nam sie urwie zapis na IPPPP to nadal można odtworzyć pełen
    obraz z ostatniej klatki P. Dane do tego są zawarte w poprzedzającej
    ramce I i wszystkim poprzedzających P. Jak sie urwie na B, to zdaje się
    pełnego odtworzyć się nie da, ale częściowy zapewne tak.

    Idea takiego kodowania (GOP) jest stara i siegajaca mpeg2, więc nie
    tylko 264 i 265.

    --
    Marcin