eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoPolicja zabiera komputer - brak rejestru plikow - co dalej? › Otwarty a zamknięty model licencjonowania oprgramowania (było: Policja zabiera komputer - brak rejestru plikow - co dalej?)
  • Data: 2007-05-26 22:29:28
    Temat: Otwarty a zamknięty model licencjonowania oprgramowania (było: Policja zabiera komputer - brak rejestru plikow - co dalej?)
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński) szukaj wiadomości tego autora

    Wrak Tristana <n...@s...pl> writes:

    > W odpowiedzi na pismo z sobota, 26 maja 2007 00:31
    > (autor Piotr Dembiński
    > publikowane na pl.soc.prawo,
    > wasz znak: <8...@h...domek>):

    > No raczej negatywnie :D Wolność wolnością, ale jakość jest bardziej
    > jakoś niż jakość. Możliwości owszem, dlatego sam używam, bo
    > ograniczone możliwości własnościówki mi nie wystarczają. Ale
    > fakt faktem, własnościówka dopieszczona jest.

    Może i dopieszczona, ale 'given enough eyeballs, all bugs are
    shallow'. W zamkniętym modelu licencjonowania kwestia naprawienia
    błędu w programie jest zależna tylko i wyłącznie od producenta tego
    programu. W modelu otwartym błędy mogą zostać poprawione właściwie
    natychmiast po wykryciu.

    Jeśli chodzi o inne aspekty jakości, to otwarty model licencjonowania
    oferuje użytkownikowi końcowemu praktycznie nieograniczone możliwości
    dostosowania oprogramowania do własnych potrzeb. Wyobraź sobie, że
    twoje wademekumy mogłyby zostać sprzęgnięte z twoim edytorem tekstu,
    a w twój komunikator internetowy można by wbudować moduł poprawiający
    ortografię i styl wypowiedzi. I że włączenia tych dodatkowych opcji
    nie musiałbyś negocjować z wielkim producentem de facto dyktującym ci
    warunki kontraktu, tylko mógłbyś zlecić wykonanie ich niezależnemu
    przedsiębiorstwu programistycznemu za niewygórowaną stawkę.

    Jeśli chodzi o to, na czym można zarabiać pieniądze, to podobno duże
    przedsiębiorstwa programistyczne zarabiają prawdziwe pieniądze nie na
    sprzedaży licencji na użytkowanie oprogramowania, tylko na szkoleniach
    z zakresu obsługi opracowanych przez siebie programów.

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl