    From: news <color@#wytnij.to#gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: zalegle alimenty (nie pobrane) - czy sie przedawnily ?
    Date: Thu, 13 Jan 2005 21:33:51 +0100

    witam,
    mam taka nietypowa sytuacje: mam dwojke dzieci. jakies 9 lat temu
    rozpoczela sie moja sprawa rozwodowa w toku ktorej sad zasadzil matce
    alimenty (dzieci mieszkaly ze mna a pierwszy nieprawomocny wyrok
    przyznawal mi prawo do bezposredniej obieki nad obojgiem), ale sprawa o
    rozwod toczyla sie dalej z powodu wielokrotnego odwolania ze strony
    matki kolejnych postanowien sadu. stan taki trwal kilka ladnych lat
    jednak w tym czasie matka tylko 2-3 krotnie wywiazala sie z tego
    obowiazku (chyba po 150 zl na dziecko na co dalem jej pokwitowanie).
    jako ze nie chcialem z nia miec zbyt duzo wspolnego, nie dopominalem sie
    o niezaplacone kwoty (a uzbierala sie tego spora suma), zwlaszcza ze
    wzajemne relacje na odleglosc sie "unormowaly" co bylo z korzyscia dla
    dzieci - poza tym radzilem sobie finansowo i nie chcialem "zerowac" na
    matce dzieci. po tych paru latach jedno z dzieci zdecydowalo sie
    zamieszkac z matka (stan taki trwal ok. roku) a nastepnie w 2001 r.
    wydano wyrok rozwodowy i przyznano opieke jednego dziecka mnie, a
    drugiego matce (taka tez byla wola dzieci) oraz zasadzono wzajemnie
    znoszace sie alimenty (po 400 zl).

    taki stan rzeczy trwal do pazdiernika 2004 r. jednak obecnie sytuacja (z
    roznych powodow) sie pogmatwala i od tego czasu oboje dzieci mieszka z
    matka. w tym czasie pomagalem finansowo matce (sporo ponad kwote
    zasadzonych alimentow), jednak ostatnio doznalem szoku, gdyz matka
    wystapila juz (wredna jak widac baba) z powodztwem o zwiekszenie
    alimentow do 1400 zl. nie bardzo jest mnie stac na taka kwote
    (wszystkiego najwyzej 1200 pozostaje mi na wlasne utrzymanie - po
    oplaceniu czynszow, mediow, utrzymania auta koniecznego do pracy i
    splaty pozyczki na mieszkanie) totez mam zamiar sie odwolywac i tutaj
    mam PYTANIE, czy istnieje szansa wyegzekwowania w toku obecnego
    postepowania, badz zaliczenie na poczet przyszlych alimentow
    niezaplaconej kwoty tych alimentow zasadzonych kiedys od matki, ktorych
    nie placila ? fakt faktem, procz tego moja byla zadluzona jest tez u
    mnie na "pare" tysiecy zlotych jakie dokladalem do drugiego dziecka,
    ktore bylo od 2001r. u niej.
    jestem czlowiekiem uczciwym (i chyba naiwnym) i chcialbym miec
    orientacje co mnie moze w najblizszym czasie spotkac. czy jest szansa -
    jesli sam zadeklaruje, ze sad poprze moj wniosek o zmniejszenie
    wnioskowanych alimentow np. do 800 PLN lacznie - bo na wiecej mnie po
    prostu nie stac. pomijam fakt ze sytuacja finansowa mojej "bylej" i jej
    obecnego konkubenta nie jest tragiczna, ona sama natomiast od wielu lat
    nie "schanbila" sie zadna praca bo zawsze sie jakos "ustawiala" by zyc
    na cudzym garnuszku.
    jakie mam zajac stanowisko w sadzie na najblizszej sprawie ?
    z gory dziekuje za wskazowki i sugestie
    pzdr.