  • 231. Data: 2007-08-21 19:39:18
    Temat: Re: mundurki w szkołach
    Od: Wrak Tristana <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z wtorek, 21 sierpnia 2007 16:54
    (autor krys
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <faeubj$4mo$1@inews.gazeta.pl>):

    > Tak się składa, ze mam prawo wyznawać te wartości. Za to ty nie masz
    > prawa narzucać mi swoich.

    A to już jest sprawa dyskusyjna. Pewne wartości są w danej społeczności
    dopuszczalne, a pewne się zwalcza. W społeczności dresiarskiej są inne, a w
    społeczności szkolnej inne.

    To, że niestety organizacje gejowskie chcą zapanować nad światem (i im
    niestety wychodzi) daje ci niestety pozwolenie na te wartości... Na
    szczęście w Polsce na razie jeszcze tak całkiem nie wygrali, więc jest
    nadzieja.

    > Nawet, jeśli minister twierdzi, że nie
    > pochodzi od małpy.

    A ktoś pochodzi? Bo jeśli coś się nie zmieniło od lat 80, to ówczesna wiedza
    wykazywała, że człowiek od małpy nie pochodzi...

    > Od ślepego posłuszeństwa zachowaj nas Panie. Choćby z tego powodu, że
    > wśród nauczycieli wciąż trafiają się pedofile na przykład.

    parafrazując: Tak się składa, ze pedofile mają prawo wyznawać te wartości.
    Za to ty nie masz prawa narzucać im swoich.

    --
    Wrak Tristana
    * Forum WO: http://forum.alrauna.org/

    a...@e...com.pl w...@l...pl

  • 232. Data: 2007-08-21 19:40:09
    Od: Wrak Tristana <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z wtorek, 21 sierpnia 2007 18:44
    (autor krys
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <faf4qi$nh$1@inews.gazeta.pl>):

    > Pokaż paluszkiem, gdzie ja napisałam o nieustannym nadzorze.

    No pisałaś, i to nawet dumnie, o świetliczankach, co dzieci do kibla nawet
    prowadzą za rączkę.

  • 233. Data: 2007-08-21 19:40:58
    Od: Szerr <n...@p...pl>

    Dnia Tue, 21 Aug 2007 19:02:34 +0200, krys napisał(a)
    w:<news:faf5rg$4qo$1@inews.gazeta.pl>:

    > Nauczyciel musi myśleć i przewidywać skutki własnych działań. Inaczej
    > nie jest w stanie nauczyć tego swoich uczniów, nie?

    Jednakże zgodnie z teorią adekwatnej przyczynowości każdy odpowiada tylko
    za normalne, przeciętne następstwa swojego działania bądź zaniechania.

    > A od kiedy wysyłanie ucznia po mundurek jest zajęciem szkolnym?

    Jeżeli nauczyciel realizuje tym samym usprawiedliwiony cel wychowawczy, to
    jak najbardziej może się to odbywać w czasie zajęć szkolnych.

    > A czy ja twierdzę, że je nadzoruje? Mam nadzieję, że jest na tyle
    > rozumne, że dotrze do domu w jednym kawałku. I biorę na siebie
    > odpowiedzialność, jeśli jednak nie dotrze.

    Jaką znowu odpowiedzialność? Za nieszczęśliwe wypadki chcesz ponosić
    odpowiedzialność?

    > Po to właśnie pisze oświadczenie, żeby nie miał później pretensji do
    > wszystkich, że mieli się opiekować, a dziecka nie ma.

    Ja natomiast nie piszę zbędnych oświadczeń, a w razie czego mam żal do
    dziecka/kierowcy/przestępcy, nie zaś do Bogu ducha winnych nauczycieli.
    Tak pojmuję prawicowe podejście do życia.

    > No, a jak inni dla zasady sprzeciwiają się czemuś, to ty się burzysz, że
    > zły przykład dzieciom dają...

    Jak nauczyciel jest "na prawie", to się nie burzę.

    --
    Quid leges sine moribus?

  • 234. Data: 2007-08-21 19:43:18
    Od: Szerr <n...@p...pl>

    Też ją żywię.

    --
    Quid leges sine moribus?

  • 235. Data: 2007-08-21 19:48:51
    Od: Wrak Tristana <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z wtorek, 21 sierpnia 2007 20:38
    (autor krys
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <fafbf3$sdb$1@inews.gazeta.pl>):

    > Ja takich nie znam.

    No owszem, się zmieniło od moich lat młodości... niestety.

    > Ja piszę o psychozie strachu? Gdzie?

    Cytuję:
    > Jak myślisz, dlaczego takie na przykład świetliczanki odprowadzają grupami
    > dzieci do szkolnych stołówek, zamiast je puścić same?

    > Więc jak dziecko ma dreszcze to nie będę ryzykował
    > I bardzo dobrze, od tego jest lekarz .

    No w końcu się rozumiemy :D

    > To wezwij rodziców i karetkę psychiatryczną. Wariata nie można puścić na
    > ulicę.

    No to do mundurka też wezwę rodziców. OK.

    > A skąd. On przyszedł do szkoły. Wywaliłeś go po mundurek, a potem
    > wstawiłeś krechę.

    W rubryce ,,nieobecny''. Przecież jest nieobecny. To nie
    rubryka ,,przyszedł''.Jak przyjdzie i sam ucieknie to też dostanie
    nieobecność.

    > pracodawca ma prawo nie dopuscic do pracy pracownika bez odzieży
    > roboczej. Może wrzepić naganę, a przy szczególnym uporze rozstać się z
    > pracownikiem, który robi łaskę, że się dostosuje do umowy, którą
    > podpisał. Uczeń nie jest pracownikiem, taka drobna różnica.

    Ale obowiązują go zasady... Korzysta z zajęć w grupie społecznej na
    określonych zasadach.

    > No to zapewnij. Uczeń jest pod Twoją opieką, pracownik z reguły jest
    > pełnoletni. No i co ma wspólnego bezpieczeństwo i higiena z mundurkiem
    > (zwłaszcza wymermolonym i niepranym)?

    Takie są przepisy... Uczeń złamał prawo.

  • 236. Data: 2007-08-21 19:55:23
    Od: Wrak Tristana <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z wtorek, 21 sierpnia 2007 20:49
    (autor krys
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <fafc4l$1vs$1@inews.gazeta.pl>):

    > Czyli po mundurki wyganiać nie powinny?

    Nie. Nie powinny być spanikowane i zastraszone. Mundurki mundurkami, ale na
    pewno nie powinny tak się zachowywać jak opisujesz.

    > A jeśli nie wiesz? A skąd możesz wiedzieć, czy tego dnia nie wydarzyło
    > się coś w życiu tego dziecka, co spowodowało, że przyszło bez mundurka,
    > i twoje odesłanie nie zrobi mu krzywdy?

    Podejrzewam, że nikt nie jest takim idiotą, żeby odsyłać od razu jak się
    zdarzy raz.

    > A, to podziękowania prosze kierować do komunistycznej szkoły, gdzie
    > chodziło się po korytarzach na przerwach w kółko, a myślenie było źle
    > widziane, a jeszcze gorzej posiadanie własnych poglądów.

    Jakie podziękowania? Przecież wtedy było dobrze... Jak nabroiłem i dostałem
    po dupie to nie szedłem do mamusi bo bym dostał po dupie od niej również.
    Niestety obecna sytuacja to wynik lat 90. Wtedy chodziły do szkoły obecne
    mamusie. Wtedy naród się nauczył, że wszystko wolno i panuje anarchia.

    > Dziękuję za samokrytyke. Sa tez jednak pasjonaci którym nawet niskie
    > uposażenie nie przeszkadza.

    Mówisz o tych co wpadają w pasję ? :D

    > I o ten święty spokój też chodzi.

    No ale napisałaś jakby to była norma krajowa... To wasz lokalny zwyczaj.

  • 237. Data: 2007-08-21 20:02:45
    Od: Wrak Tristana <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z wtorek, 21 sierpnia 2007 21:18
    (autor Szerr
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <364fgwo3ghq5.rf3nf1b7v56w$.dlg@40tude.net>):

    Bijesz się z nim?

  • 238. Data: 2007-08-21 20:05:39
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Szerr" <n...@p...pl> napisał w wiadomości

    > Tylko jeżeli nauczyciel jest niesprawiedliwy, złośliwy, czy himeryczny.

    Kurza twarz! Te dzieci, z którymi ja miewałem kłopoty o tym nie wiedziały
    akurat. Następnym razem je odeślę do Ciebie :-)

    > Ja
    > piszę o żelaznej konsekwencji w wykonaniu nauczyciela profesjonalisty.
    > Dziecko wie, że nauczycielowi na nim zależy i nie chodzi tu o proste
    > pokazanie "władza rządzi", o demonstrację siły. Naprawdę nie wierzysz, że
    > są nauczyciel potrafiący utemperować ucznia samym spojrzeniem? Myślisz,
    > że
    > tak od pierwszej chwili, czy tez muszą parę razy pokazać młodym
    > prowokatorom, kto w klasie rządzi? I nikt ich nie unika, wręcz
    > przeciwnie.

    Wiesz, ja z takimi uczniami czasem się stykam. Czasem z samej ciekawości
    wypytuję o przyczyny. Często właśnie przyczyną pośrednią popełnienia
    przestępstw jest ta konsekwencja. Uczeń przestaje chodzić do szkoły, to pod
    szkołą spotyka podobnych jemu. A dwóch leserów, to już banda. Chciał by się
    człowiek zabawić, ale bez pieniędzy trudno. To wyciągają kieszonkowe
    rówieśnikom. Któryś rówieśników nie chce dać i wówczas pierwszy raz się
    przełamują - biją go. Potem, to już nie proszą a po prostu zabierają siłą,
    albo nawet każą sobie przynosić haracz. Potem jest Policja, poprawczak
    (który nie wiem czemu się tak nazywa, bo jeszcze chyba nikogo nie
    poprawił), a potem to już najczęściej kilka wyroków w zawiasach i odsiadka.

    > Nie jest to takie proste, jak piszesz, bo przewodniczącym komisji i
    > autorem
    > wszystkich pytań jest nauczyciel uczący - to tak na marginesie.

    Zajrzyj do przepisu, upewnij się, a potem pisz. Przewodniczącym komisji
    jest dyrektor lub jego zastępca. W komisji jeszcze jest drugi nauczyciel
    tego samego lub zbliżonego przedmiotu. A uczeń egzamin "MA ZDAĆ". I z
    reguły zdaje. Jak kilku uczniów te egzaminy zda, to dyrektor zaczyna się
    zastanawiać nad zmianą nauczyciela. Czemu? Bo jakiś mądry w ministerstwie
    ocenia szkoły po średniej ocen.

    > Co ważniejsze jednak - stereotypowo idziesz w kierunku sytuacji, w
    > której
    > występuje konflikt między uczniem a nauczycielem. Jednym nauczycielem.
    > Tymczasem chodzi o dramatyczne problemy stwarzane przez uczniów
    > odmawiających praktycznie w ogóle podporządkowania się szkolnym normom.
    > Tacy uczniowie nie stwarzają problemów w relacjach z jednym nauczycielem,
    > lecz ze wszystkimi, są agresywni wobec kolegów, popełniają wybryki
    > chuligańskie zakłócające spokój i porządek publiczny w szkole, nie mają
    > uwewnętrznionych podstawowych norm.

    Ta dyskusja w jakiś dziwny sposób "zdryfowała" na dziwne wody. Zaczęliśmy
    od prostego pytania: Co zrobić, jak uczeń przyjdzie bez mundurka. Nie
    chodzi o lesera, nieuka, bandytę. Zwykłego średniego ucznia, który mundurka
    nie ma, bo mu rodzice nie dali. Nie dali, bo uważają, że to głupi pomysł.
    Nie dali, bo nie mają za co kupić. Nie dali wreszcie z tak prozaicznej
    przyczyny, bo stary potargał, a nowego z dnia na dzień nie ma.

    I popatrz, do czego sam doszedłeś ze swymi genialnymi metodami
    wychowawczymi. Strzelasz do niego z armaty. Używasz metod godnych herszta
    młodocianej bandy. Tylko po to, by zapewnić wykonanie cokolwiek
    kontrowersyjnego pomysłu.

    > Jeżeli tylko ja nie mogę się dogadać z dzieckiem czy z klasą, szukam winy
    > sobie, szukam innego podejścia. Jeżeli natomiast podobne problemy mają
    > inni
    > dorośli - przyczyny trzeba szukać nie w nauczycielu, ale w uczniu.
    > To tak dla przypomnienia, żebyśmy pamiętali, o jakim zjawisku mówimy.

    Uczeń jest jaki jest. To tak, jakby policjant nie mogąc złapać przestępcy
    powiedział, ze to nie jego wina, tylko przestępcy :-)

    > Nie jest to prawda, świadectwo bardzo się liczy.

    Jakie świadectwo? Kiedy Ty ostatnio miałeś jakikolwiek kontakt ze szkołą?
    Na świadectwo wpisuje się oceny z tych egzaminów. To ta ocena z egzaminu
    jest głównym wyznacznikiem oceny na świadectwie. Średnią z ocen cząstkowych
    to możesz chyba o jeden stopień zmienić ocenę.

  • 239. Data: 2007-08-21 20:12:48
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Tak, stanę w drzwiach i żeby wyjść, musi popełnić przestępstwo.

    Jakie - z ciekawości zapytam. Bo jak Cię walnie krzesłem, to będzie obrona
    konieczna przed pozbawieniem wolności. :-)

    > A kiedy
    > przewiduję próbę siłowego wyjścia, do przybieram sobie do pomocy (i na
    > świadków) panią pedagog oraz wuefistę, zawiadamiając wcześniej dyrektora,
    > że zamierzam podjąć wobec ucznia takie działania wychowawcze.

    Jezus! Maria! A grupy przedszkolaków na pomoc nie wzywasz? Chłopie, tyś się
    z powołaniem minął o kilka kilometrów. To Ci podpowiem. Skuteczniejsza jest
    barykada z krzeseł. Co bardziej finezyjni, to barykadę minują i
    ostrzeliwują ogniem krzyżowym ciężkich karabinów maszynowych. W
    ostateczności wezwij wujka z czołgiem (to było modne, jak byłem w
    przedszkolu, tylko nigdy żaden wujek nie przyjechał).

    > Dla porządku: byłoby to ze strony ucznia zachowanie przestępcze.

    Bez wątpienia. Z tym, że w sądzie nie należy szukać sprawiedliwości tylko
    korzystnego wyroku.

    > Ale jako że zgadzam się, iż czasy mamy psychotycznie pod tym względem
    > porąbane, zasadą powinno być, że nauczyciel absolutnie nigdy w razie
    > takich
    > interwencji nie zostaje z uczniem sam na sam. Minimalne zabezpieczenie to
    > zostawić uchylone drzwi, wcześniej anonsując dyrektorowi czy choćby
    > woźnemu, z którym uczniem, w której sali i po co zamierza się przebywać.

    No tak. Gwarantuję Ci, że dyrektor szkoły po drugim takim anonsie po prostu
    wywali Cię z pracy przy pierwszej okazji. Bo mu się nie będzie chciało Was
    podglądać przez te szpary w drzwiach. Ot, by już haka na Ciebie w postaci
    przekroczenia nie szukać.

    > Ale czytałeś art. 30 ust. 2 uoso?

    No! I co to zmienia w naszej dyskusji?

  • 240. Data: 2007-08-21 20:35:36
    Od: Szerr <n...@p...pl>

    Dnia Tue, 21 Aug 2007 21:31:59 +0200, Robert Tomasik napisał(a)
    w:<news:fafel2$t7j$1@atlantis.news.tpi.pl>:

    > 1) Orzeczenie dotyczyło konkretnej sprawy nie mającej nic z lekcją
    > wspólnego. Chodziło o chwilowe pozostawienie kilku uczniów w pokoju
    > przeznaczonym do nauki, a nie wysyłania ich na drugi koniec miasta po
    > mundurek.

    Dyskusja zaczęła się od tego, iż zasugerowałeś, że takie wysłanie to
    przestępstwo porzucenia małoletniego, wyraziłeś też pogląd, że nauczyciel
    nie może za karę odesłać ucznia na korytarz, bo to również rzekomo
    porzucenie.
    Ja tylko wykazałem Ci, że linia orzecznictwa nie idzie w tym kierunku i że
    sądy doceniają konieczność wymagania od dzieci odpowiedzialności za własne
    zachowanie oraz dostrzegają fakt, że nieustanna obecność dorosłego w
    pobliżu dziecka byłaby i niewychowawcza, i nieuzasadniona, i niemożliwa.
    Zresztą wystarczy rozejrzeć się dookoła, jak rodzice opiekują się dziećmi,
    bo każda opieka nad cudzym dzieckiem musi być porównawczo odnoszona do
    ideału opieki rodzicielskiej, do modelowego "dobrego rodzica". Zgodnie z
    pord. małoletni już od 7. roku życia może korzystać z drogi - i taka też
    jest powszechna praktyka rodziców i innych opiekunów.

    Wnioskując a contrario z art. 89 kw. pozwolenie dziecku pow. 7.r.ż. na
    samodzielne przebywanie na drodze nie jest czynem zabronionym i nie jest co
    do zasady niewłaściwym sprawowaniem opieki nad tym dzieckiem.

    W metodyce zuchowej istnieje taka forma pracy jak zwiad zuchowy,
    zakładający wręcz samodzielne korzystanie przez zucha z drogi.

    Drugi wyrok, Sądu Najwyższego, jaki wkleiłem w tym wątku, dotyczy uczniów
    starszych już tylko "w szczególności". Mowa tam też wyraźnie o "zabawie",
    sądzić więc należy, że wyrok dotyczy uczniów szkoły podstawowej. W
    połączeniu z powyższym skłania mnie to do wniosku, iż co do zasady od
    dziecka już od 7.r.ż. mogę wymagać podstawowej samodzielności, więc sposób
    sprawowania opieki nad nim musi uwzględniać ten fakt. Stały, nieustanny
    nadzór jest sprzeczny z dobrem dziecka i celami wychowania w tym wieku, nie
    pozwala dziecku na przykład na uwewnętrznienie jednej z kluczowych
    wychowawczych wartości, jaką jest zaufanie.

    Jeżeli dziecko jest w stanie uczestniczyć w zwiadzie albo w grze terenowej,
    jeżeli jest w stanie samodzielnie chodzić do i ze szkoły, jeżeli rodzice
    posyłają je normalnie do sklepu, nie ma żadnych przesłanek, aby twierdzić,
    iż narażam je na jakiekolwiek bezpośrednie niebezpieczeństwo, każąc pokonać
    drogę szkoła-dom w ważnym celu wychowawczym (tu nie chodzi akurat o
    mundurek i szkolny regulamin, ale szerzej - o nauczenie dziecka ponoszenia
    konsekwencji swojego niedbalstwa czy też konsekwencji łamania reguł
    obowiązujących w danej społeczności).

    Przywołałeś zdanie znajomego prokuratora. Ja natomiast znam konkretne
    rozstrzygnięcie, kiedy to prokurator odmówił wszczęcia postępowania przeciw
    nauczycielce (uczennica w domu noclegowym na wycieczce pod wpływem alkoholu
    wypadła z okna; nauczycielki oczywiście nie było na miejscu, bo libacja
    odbyła się w tajemnicy), uzasadniając:
    "Do wypadku doprowadziła skrajna lekkomyślność uczennicy i lekceważenie
    przez nią podstawowych zasad bezpieczeństwa".
    Może więc jednak ten "Twój" prokurator nie bardzo przemyślane pytania
    zadaje, hm? Jest mnóstwo przypadków, kiedy (planowa) nieobecność opiekuna
    wcale nie świadczy o niedopełnieniu obowiązku opieki nad dzieckiem.

    > 2) Orzeczenie najprawdopodobniej dotyczyło szkoły średniej, bo podstawówek
    > z bursami u nas raczej nie ma. A to bardzo wiele zmienia, bowiem wiek tych
    > uczniów był odpowiednio wyższy. Co innego pozostawić 7-mio latka, a co
    > innego 16-to latka. A i to -zauważ - ktoś miał tu wątpliwości i aż sąd
    > najwyższy musiał się wypowiedzieć.

    Sąd apelacyjny, nie Najwyższy. Wcale mnie to nie dziwi, bo sprawa
    precedensowa, a wcześniejsze orzecznictwo ubogie.

    > To trochę co innego, jak wywalenie, by nie przeszkadzało kolegom w
    > słuchaniu lekcji. W tym drugim przypadku wywalony i tak z lekcji nie
    > korzysta, a jeszcze kolegom to uniemożliwia - to może by się nawet dało
    > jakoś uzasadnić.

    Cieszę się, że to przyznajesz, bo dość radykalnie odbiega to od Twojego
    pierwotnego stanowiska.

    > 5) Masz sporą szansę, że na następną lekcję jeszcze kilku kolegów
    > wywalonego przyjdzie bez mundurków. Po co siedzieć na lekcji, jak można
    > sobie w ping-ponga w tym czasie na wolnym stole zagrać?

    Poradzenie sobie z takim skutkiem ubocznym pozostaw już doświadczeniu
    pedagogicznemu nauczyciela. Zaręczam, że łatwo ukrócić tego typu
    prowokacje.

    > 6) Regulamin szkoły zawiera katalog kar i nagród dla ucznia. Żadnych
    > "Time-outów" tam nie ma. W tej sytuacji nauczyciel wyrzucając ucznia z
    > klasy przekracza swe uprawnienia.

    Mocne, lecz nieprawdziwe. To nie prawo karne, lecz prawo administracyjne, a
    jego budowa i zasady wykładni są nieco odmienne od logiki karnisty.

    Kary i nagrody statutowe tak naprawdę stosowane powinny być wyłącznie przez
    organy statutowe szkoły, a nauczyciel jest pracownikiem szkoły, nie jej
    organem statutowym i swoje uprawnienia do karania i nagradzania uczniów
    czerpie wprost z ustawy (najdobitniej jest to wyrażone w art. 12 ust. 2
    KN), a nie ze statutu szkoły. Time-out nie jest karą w rozumieniu
    statutowym, regulaminowym, lecz negatywnym wzmocnieniem złego zachowania
    ucznia stosowanym przez nauczyciela nie w sensie oficjalnym, proceduralnym,
    ale na bazie jego osobowych relacji z dzieckiem. Procesu
    dydaktyczno-wychowawczego nie można sproceduralizować, dlatego gdyby doszło
    do tego, o czym piszesz, do traktowania nauczyciela jak funkcjonariusza
    publicznego, spętanego instrukcjami i pozbawionego nadanej mu ustawą
    autonomii oraz wynikającego z ustawy prawa do swobodnej oceny sytuacji
    dydaktyczno-wychowawczej, skutki tego byłyby bardzo niekorzystne dla
    uczniów. Nauczanie i wychowanie to czynności twórcze z samej ich istoty,
    nie wolno o tym zapominać.

    --
    Quid leges sine moribus?