    From: "Herman" <h...@t...by>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Zameldowanie dziecka
    Date: Wed, 4 Oct 2006 09:49:38 +0200

    Witam,

    Mam dosyć dziwną i według mnie skomplikowaną sytuacje, która przedstawia się
    następująco:

    Mam obywatelstwo białoruskie, w Polsce przebywam od 6 lat, posiadam status
    uchodźcy od 5 lat. Co dwa lata dostaje karty pobytu w Urzędzie ds.
    Repatriacji i Cudzoziemców. Dwa lata temu się ożeniłem z obywaltelką
    Ukrainy. Około pół roku temu u nas urodził się syn. Dostaliśmy odpis aktu
    urodzenia i..... wszystko. Bo podczas próby zameldowania w Urzędzie
    dzielnicy, powiedziano nam że do zameldowania musi posiadać
    obywatelstwo(wydaje mi się to bzdurą). Żeby otrzymać obywatelstwo po
    ojcu(Białoruś) musi wyjechać wraz ze mną tam, ale to jest niemożliwe
    ponieważ jestem tam poszukiwany za działalność polityczną. Nie chce by
    dziecko otrzymało obywatelstwo po żonie(Ukraina) i chyba mam prawo nie
    wyrażać na to zgody(czy tak jest?). Zalecono nam zwrócić się do URiC po
    wpisanie dzicka do mojego dokumentu podróży i karty pobytu, lecz w URiC
    stwierdzono że wpisują to wszystko do karty pobytu i dokumentu matki która
    rzekono ma prawo do otrzymania statusy uchodźcy po mężu. To nie jest koniec,
    bo w przypadku dostania przez żonę statusu uchodźcy w Polsce ona nie będzie
    mogła wyjezdżać na Ukrainę gdzie mieszka znaczna część jej rodziny.

    Moje pytanie brzmi: czy w Polsce jest możliwość bycia osobą bez
    obywatelstwa, od urodzenia, jeżeli dzicko nie może otrzymać obywatelstwo po
    ojcu, nikt(rodzice) nie chce by otrzymało po matce, a prawo nie pozwala na
    zastosowanie zasady ziemi?
    Oraz:
    Czy dziecko(teraz ma 5 miesięcy) ponieważ nie jest zameldowane oraz nie
    posiada żadnego dokumentu poza aktem urodzenia(nie chcą mu nawet pesela dać)
    a. Przebywa w Polsce nielegalnie?
    b. Łamie prawo meldunkowe?
    c. Może zostać departowane?
    d. Jeżeli jest wpisana do rodzinnej książeczki zdrowia to spowoduje problemy
    temu kto go tam wpisał(bo bez pesela nie może tam się znaleźć)?
    e. Może być objęte leczeniem z ubezpieczenia ojca?

    Dziękuje za pomóc.