    From: "Krzysztof" <b...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Zachowek
    Date: Wed, 16 May 2012 17:36:57 +0000 (UTC)

    Witam,
    jest sobie trójka rodzeństwa: dwóch braci i siostra.
    Po smierci ich rodziców jeden z braci otrzymał na drodze testamentu całą dużą
    nieruchomość, spory dom wolnostojący wraz z działką na której stoi.
    Zachowek pozostałym rodzeństwu więc się należy (oczywiscie nie byli
    wydziedziczeni, itp). Siostra obdarowanego wystąpiła ze sprawą sądową o
    zachowek, który słusznie wygrała. Drugi brat się wacha, gdyż prowadzący
    sprawe siostry (tej co wygrała) mecenas twierdzi iż nie należy mu się
    zachowek ponieważ na początku lat 70 dostał od rodziców działke budowlaną na
    której póżniej wybudował sobie dom. Dwadziescia lat temu, czyli na początku
    lat 90-tych bracia Ci zostali obdarowani przez swoich rodziców działkami
    rolnymi: ten co otrzymał w testamencie dom 2 hektary, a drugi (który się
    wacha o wystąpienie zachowku) 1 hektar. Z tego co się dowiadywałem oraz
    wyczytałem
    w internecie, nie ma to żadnego znaczenia, gdyż darowizny te wystąpiły ponad
    10 lat temu i nie mogą wchodzić w ramach części zachowku, który by
    ewentualnie otrzymał.
    Mecenas "wygranej siostry" naopowiadał iż skoro juz dostał, nawet że mineło
    10lat to nie powinien występować gdyż tyle co otrzymał to załóżmy byłoby
    wartościowo podobnie co zachowek od tego domu i nie warto. Jestem laikiem w
    tych sprawach, ale to co wyczytałem w internecie wogóle temu przeczy. Na moje
    zapytanie odnośnie tych darowizn "z przed dziesieciu lat przed otwarciem
    testamentu" stwierdził iż ponieważ jest w prostej lini z darczyńcą (dzialki i
    gruntu) czyli ojciec-syn to stanowi to problem obecnie. Stwierdził nawet że
    gdyby był jakaś osobą obcą to było by lepiej, co wg mnie jest trochę
    absurdalne. Bardziej mi się wydaje że poprostu mu się nie chce (może nie ma
    już czasu na takie drobnostki) sprawy prowadzić i woli pozbyć się klienta.
    Moje pytania:
    1/ Czy zachowek się należy i można o niego występować z dużą szansą wygrania?
    2/ Za pół roku mija 3 lata od śmierci matki rodzeństwa (ojciec wcześniej
    zszedł), a za 10 miesięcy od otwarcia testamentu. Po tym czasie jakiekolwiek
    wystąpienie o zachowek mija się z celem, gdyż nastąpi przedawnienie?
    3/ Czy jeśli już ruszy sprawa o zachowek i w momencie jej trwania minie 3
    lata od otwarcia testamentu to sprawa wtedy się przedawnia?
    4/Czy może to już nie ma znaczenia, ważne żeby przed tym terminem 3 lat
    sprawa była na wokandzie?

    Bardzo dziękuje za wszelkie informacje.
    Pozdrawiam
    Krzysztof