    From: " b" <b...@g...SKASUJ-TO.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: wspólnosć małżeńska - proszę o poradę
    Date: Mon, 6 Feb 2006 13:35:17 +0000 (UTC)

    magda<j...@w...pl> napisał(a):

    > Witam!
    >
    > Jestesmy małżenstwem od 6 lat. 2 lata temu dobudowaliśmy do domu
    > jednorodzinnego należącego do tesciowej całe pietro. Teraz chcemy znieść
    > współwłasność budynku i podzielić go na 2 odrebne mieszkania z założeniem
    > odrebnej Ksiegi Wieczystej tylko dla naszej nieruchomości. Notariusz u
    którego
    > byliśmy powiedział, że ja nie moge uczestniczyć w majatku i akcie własności
    > ponieważ to jest majątek męża i ze dopiero po założeniu KW mąż bedzie mógł
    > zrobić na mnie darowizne np połowy domu. Czy to prawda? Nic z tego nie
> [...]

    Eeee... coś chyba pokręciłaś, alebo notariusz plótł bzdury, w co nie chce mi
    się wierzyć...
    Formalnie to wszystko jest teściowej (jest na jej gruncie), więc widzę
    wyjście w postaci ustanowienia odrebnej własności lokalu mieszkalnego (jeśli
    da się takowy wydzielić - por. ustawa o własności lokali) przez teściową i
    podarowanie go wam obojgu (mężowi i Tobie) wraz z ułamkową częścią gruntu,
    przy czym nakłady poniesione przez was na dobudowe pietra możecie odliczyć od
    wartości lokalu - wtedy kwota do opodatkowania będzie mniejsza. I po
    wszystkim.
    Chyba, że status gruntu jest zupełnie inny niż piszesz, bo raz piszesz, że
    dom jest teściowej (więc w domyśle grunt też), a później że chcesz znieść
    współwłasność... tak jakby mąż był współwłaścicielem.
    Jeśli tak jest to notariusz miał racje, ale można za jednym zamachem znieść
    współwłasność i rozszerzyć wspólność ustawową na ten lokal i nieco
    oszczędzić, choć niewiele.

    b.