  • Data: 2005-12-11 20:46:35
    Temat: Re: strzelanie z ambony (nie tej kościelnej) :)
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "poreba" <d...@p...com> napisał w wiadomości
    news:x7fr7swzbyoe.dlg@halizna.pt...

    > Cytat będzie jednak z bardziej
    > popularnego Krzemienia "1000słów o łowiectwie":
    > pardoks- gwintowanie _końca_ lufy w broni _śrutowej_.

    Paradoks to określenie raczej gwarowe, niż techniczne.

    > W przypadku
    > strzelamia luką p. miał zapewnić jej ruch obrotowy.

    Co to jest "luka", którą strzelano?

    > A o przewężeniu:
    > czok - zwężenie części wylotowej lufy _śrutowej_ [...]
    > /podkreślenia moje.

    Dokładnie mi o to chodziło. O tym, że w broni śrutowej stosuje się
    takie przewężenie, to wiedziałem. Natomiast jeśli Twoje podkreślenie
    miało sygnalizować, że breneki się z takiej broni nie da wystrzelić,
    to z tego co mi wiadomo, to nie masz racji. Pocisk typu breneka do
    broni gładkolufowej ma pewien luz, zaś szok znowu tak bardzo nie
    zmniejsza przewodu lufy. Toteż pocisk można spokojnie z tej broni
    wystrzelić.

    > Co do większej donośności rotującego pocisku nie jestem w stanie ani
    Ci
    > zaprzeczyć (bo zmniejszenie energii jest oczywiste) ani poprzeć
    Czapli -
    > kołatające po zakamarkach pamięci hasło Coriolis, to zdecydowanie za
    mało.

    Przyspieszenie Coriolis'a spowoduje, ze pocisk poleci nie po krzywej
    balistycznej, tylko po takiej niby rozwiniętej spirali. Uwzględnia się
    to przy strzelaniu artyleryjskim, no załóżmy przy bardzo dokładnym na
    dalekie dystanse, ale nie przy strzelaniu do dzika. Nawet przy
    strzelaniu z broni wyborowej nikt tego tak naprawdę nie uwzględnia,
    bowiem uchył ów jest mniejszy od uchyłów spowodowanych innymi
    czynnikami (wiatr, błąd celowania itd.) Uchył spowodowany
    przyspieszeniem Coriolis'a na dystansie kilkuset metrów nie powinien
    przekroczyć kilku milimetrów, a więc de facto kalibru otworu, ale nie
    chce mi się liczyć.

    > A paradoks może być z czokiem lub bez. Strzelanie jednak brenekami z
    czoka
    > większego niż 1/4 to ryzyko, dla broni, i dla strzelca. Zwłaszcza
    starymi
    > Pionkami. Nie wiem jak teraz z jakością. W przeciwieństwie do Ciebie
    broni
    > myśliwskiej dawno w łapach nie miałem.

    Ja myśliwskiej również :-) - przynajmniej do strzelania do zwierząt.

    > Nie jest to do końca zakaz strzelania, raczej nakaz. W Rozp. MŚ z
    dnia 23
    > marca 2005r. w sprawie szczegółowych warunków wykonywania polowania
    > znakowania tusz (Dz.U. z 2005 nr 61 poz. 548) § 3. 2 mówi, że na
    grubego
    > zwierza tylko z naboi myśliwskich z pociskami półpłaszczowymi, obok
    masz
    > dopuszczalność stosowania "pocisków kulowych" znaczy sia brenek z
    > gładkolufowych.

    A czemu nie zacytowałeś dwóch akapitów dalej, gdzie napisano, że "Na
    drapieżniki poluje się, używając (...) naboi myśliwskich z pociskami
    pełnopłaszczowymi."