    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: stluczka bez stluczki - odpowiedzialnosc OC
    Date: Thu, 1 Jun 2006 15:19:07 +0200

    'Tom N' [###n...@i...dyndns.org.invalid.###] napisał:

    > No właśnie co? Sugerujesz, że kierunkowskaz należy włączyć gdy już
    nic z
    > tyłu nie jedzie? To po co komu ten kierunkowskaz -- dla zasady?

    Po to, by uprzedzić osoby, których ewentualnie nie zauważyłeś i
    umożliwić im ewentualną reakcję. A jeśli już postanowiła być zgodna z
    przepisami, to w żadnym wypadku nie powinna robić niczego, co by
    sugerowała innym kierującym, że ma zamiar wykonać taki manewr poprzez
    zajechanie drogi innym kierującym.

    > Jak to potocznie jest określane? Niedostosowanie prędkości do
    warunków?

    Gdyby nie zachowująca się nieodpowiednio kierująca, to jego prędkość
    była by jak najbardziej adekwatna do warunków. Gdybyśmy przewidywali,
    że każdy samochód jadący drogą w każdej chwili może zacząć wykonywać
    "harce" po drodze, to żadna prędkość mnie była by adekwatna do
    sytuacji i należało by natychmiast zjechać do garażu. Niedostosowanie
    prędkości do warunków ma wówczas miejsce, gdy bez niczyjej winy nagle
    samochód wypada z drogi lub uderza w inny pojazd.

    > Całkiem jak z kierowcą Olejnika

    Jak z każdym kierowcą, który ma wyobraźnię.

    > Ładna sugestia, ale tu nie sala rozpraw... dlaczego nie uczestnik
    > zdarzenia... ba, sprawca.
    > Zakładam, że oznakowanie pasów było prawidłowe. No to odpowiedz:
    jakie
    > przepisy zostały pogwałcone przez jadącego środkowym pasem, a jakie
    przez
    > jadąca lewym?

    Kierująca samochodem jadącym lewym pasem usiłowała wymusić
    pierwszeństwo przejazdu na kierującym jadącym pasem środkowym. Ten co
    prawda w konsekwencji spowodował kolizję, ale nie popełnił tym
    wykroczenia z uwagi na fakt, że działał w warunkach wyższej
    konieczności. Poświęcił dobro mniejszej wartości (blacharkę dwóch
    samochodów) na rzecz ratowania wyższego dobra jakim jest zdrowie, a
    może życie - moim zdaniem zasadnie przewidując, że uderzywszy w
    wolniej jadący pojazd czołowo spowodował by obrażenia osób, a i pewnie
    sam ucierpiał. Numerków poszukaj sobie sam :-)

    > Naprawdę tak uważasz? To nie ja wspomniałem, że "pewnie szybko". A
    skoro
    > pas odchodzil w lewo, to nie było skrzyżowania?

    No i co z tego? Czy uważasz, że miał obowiązek przewidywać, ze nagle z
    tego pasa się mu ktoś pod koła właduje? A szczególną ostrożność w
    obrębie skrzyżowania zachował, skoro właściwie zareagował na stworzone
    przez kierującą zagrożenie.

    > No pięknie -- nie dość, że ślepy, to jeszcze może mieć w nosie co
    się na
    > drodze dzieje, przecież miał zamiar jechac prosto przed siebie.

    A czy ja napisałem, że on jest ślepy? W samochodzie są martwe pola
    obserwacji. Zwłaszcza ku tyłowi. Gdyby planował zmianę pasa, to
    powinien się upewnić, że w tych martwych strefach nic nie ma. Ale on
    nie planował.

    > Mówisz jak prokurator w sprawie wypadku Olejnika. Wybacz, ale Twoje
    wywody
    > nie są obiektywne.

    Oczywiście. Mam prywatny interes w obronie tego jadącego środkowym
    pasem kierującego oraz odczuwam osobistą niechęć do tej kierującej z
    lewego pasa. :-))) A może one są obiektywne, tylko niezgodne z Twoimi
    poglądami? Zastanawiałeś się nad tym?