    From: Ludek Vasta <q...@X...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: sprzedaż wiązana
    Date: Wed, 18 Nov 2009 18:11:23 +0100

    Paul wrote:
    > Byłem przed chwilą w sklepie i chciałem kupić jogurt, niestety wszystkie
    > były w opakowaniu, gdzie mogę donieść na tych gnojków, którzy chcą mi
    > wcisnąć opakowanie do jogurtu?

    Chyba brak popytu na jogurt na wagę. Albo ten popyt jest znikomy.
    Natomiast na wagę możesz kupić ser, wędliny, mięso, warzywa, owoce.
    Sklep nie może Ci odmówić opakowania (np. papieru, folii lub reklamówki)
    na taki towar, ale jeżeli klient przyjdzie z własnym opakowaniem (torbą,
    pudełkiem, słoikiem)... Patrz też wątek "brak reklamowek" z 9 czerwca
    2006 r. - wtedy temat był poruszony od strony, że ktoś się skarżył na
    brak darmowych reklamówek. Przykład ten więc wydaje mi się nietrafiony.

    W innej odpowiedzi na ten post ktoś podaje przykład sprzedaży jednego
    tylko papierosa. Nie wiem, jak w Polsce, ale w Czechach już od 2001 r.
    jest zakazane sprzedawać jednego papierosa z pudełka, później zakazano
    sprzedawać też fabrycznie pakowane pojedyncze papierosy. Takie jest
    prawo, więc to nie kaprys sprzedawcy. To z tego powodu, że najczęstszymi
    klientami kupującymi pojedyncze papierosy lub pudełka z małą liczbą
    papierosów byli nieletni (zakaz sprzedaży papierosów nieletnim
    oczywiście istnieje, ale sprzedawcy go często ignorowali, chcąc
    zarobić). Parę groszy na jednego papierosa nieletni zawsze znajdą, ale
    na całe pudełko niekoniecznie.

    Ludek