    From: kuba <j...@g...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: spółka cywilna w sądzie
    Date: Tue, 09 Jun 2009 09:32:51 +0200

    Gan pisze:

    > Czyli co - dłużnik nie może sobie wybrać któremu z przedsiębiorców zapłaci?
    > Mi się wydaje, że tą czynnością z której wynikać będzie solidarność
    > wierzycieli jest właśnie zawiązanie spółki.
    > BTW - nigdzie chyba w przepisach nie ma wprost o tym, że zachodzi w jakimś
    > konkretnym przypadku solidarność wierzycieli?

    Jest to dość skomplikowane i trudne teoretycznie - trochę nad tym
    myślałem i sam nie mam pewności. Solidarność na pewno nie wchodzi w grę,
    bo każdy podręcznik do zobowiązań Ci powie, że art. 366 i n. nie stosuje
    się przy współwłasności łącznej, chyba że na mocy wyraźnego odesłania
    (tak jak solidarność dłużników przy spółce).

    Z umowy spółki nie może też wynikać taka solidarność względem osób
    trzecich (skutek inter partes). Mogłaby oczywiście wynikać z konkretnej
    umowy zawartej między wspólnikiem/wspólnikami a kontrahentem.

    Pewnie jest w związku z powyższym, że zobowiązanie (w zakresie
    wierzytelności) jednego wspólnika jest jego zobowiązaniem, a nie
    zobowiązaniem spółki czy innych wspólników.

    Moim zdaniem, możliwość spełnienia świadczenia przez dłużnika na ręce
    dowolnego wspólnika daje się jednak uzasadnić następująco:
    skoro wspólnik zaciąga zobowiązanie mające związek z prowadzeniem spraw
    spółki, a wszyscy wspólnicy są uprawnieni do prowadzenia spraw spółki,
    to w odniesieniu do tych spraw są oni niejako uprawnieni do wzajemnej
    reprezentacji. Inny wspólnik będzie zatem osobą uprawnioną do przyjęcia
    świadczenia na mocy art. 452 KC interpretowanego a contrario. W końcu
    wskutek spełnienia takiego świadczenia zaspokojony zostanie interes
    wierzyciela, co prowadzi do wygaśnięcia zobowiązania.

    Nie wiem, czy to przekonuje, ale się starałem ;)

    pozdrawiam
    kuba