    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: rozliczenia CO a nieudostepnienie pomieszczenia do odczytu
    Date: Thu, 15 May 2008 00:02:02 +0200

    On Wed, 14 May 2008, Przemyslaw Frasunek wrote:
    [...]
    > mam problem ze spoldzielnia mieszkaniowa, a dokladniej z roliczaniem
    > centralnego ogrzewania w moim mieszkaniu. Kilka lat temu, wprowadzajac
    > sie do mieszkania, poprosilem SM o umozliwienie demontazu kaloryfera
    > w jednym z pomieszczen. [...]
    > SM nie wyrazila jednak zgody na demontaz kaloryfera, totez
    > podjalem decyzje o zabudowaniu go meblami. Od tego czasu kaloryfer jest
    > trwale niezdatny do uzytku, a jego zawor jest zakrecony.
    >
    > Problem pojawil sie podczas odczytu podzielnikow ciepla.

    Przejrzyj sobie archiwa.
    Z podzielnikami jest cały cyrk, niestety "wsparty prawnie" stosownymi
    przepisami.
    A całość działa wbrew logice, bo niestety większość głosujących
    (na posłów, na posłów, bo idzie o akty prawne, a nie "zarządzenia
    spółdzielni"!) łapie się na kit "jak sobie przykręcisz kaloryfer, to
    podzielnik wskaże mniej, więc jest sprawiedliwie".
    Reklamodawca :> zapomina jednak o drugiej stronie medalu, prowadzącej
    do absurdu: jeśli zamiast "przykręcać kaloryfer" będziesz przymykać
    lub uszczelnisz okna, to mimo iż *również* zużyjesz *mniej* ciepła,
    to zapłacisz *więcej*!
    Dlaczego? A bo podzielnik będzie gorętszy...

    I teraz clou: jak się spodziewasz, że na zakręconym kaloryferze
    podzielnik wskaże zero, to jak mniemam jesteś w błędzie.
    Czyli spółdzielnia ma *w świetle prawa* rację, że "oszukujesz
    na wskazaniach" (zauważ: nie ma to NIC wspólnego z faktem jakobyś
    oszukiwał na pobieraniu energii! Zero poboru czasem daje wskazanie,
    całkiem jak przy podatkach :>)
    Na deser dochodzi do tego taki drobiazg: prawdą jest, że ogrzewanie
    lokalu ogrzewa *nie tylko* ten lokal.
    W związku z tym, jeśli w budynku istnieje centralnie zarządzany
    mechanizm ogrzewania, to właściciel lub lokator pojedynczego
    lokalu NIE MOŻE odłączyć się od "systemu" (aby grzać sobie samemu
    albo nie grzać wcale - i to drugie stanowi uzasadnienie).
    Jest na to orzeczenie, chyba nawet sam Sąd Najwyższy się wypowiadał.

    A i AFAIR niektórzy z aktywnych grupowiczów mieli swoje "wojny
    rdzeniowe" ze spółdzielniami (jak mnie pamięć nie myli, to Robert
    Tomasik, za pomocą radiatorów, dobrze pamiętam? :))

    wKF: jego opis "technologiczny":
    http://groups.google.pl/group/pl.soc.prawo/msg/c5190
    559127c91ec

    > Pracownik
    > firmy ISTA stwierdzil, ze nie ma z tym wiekszego problemu - tj. nie zostane
    > obciazony kosztami

    W zasadzie ON nic od Cienie nie chce (nie bić!)

    > Niestety, rachunek ktory dostalem ze spoldzielni wprawil mnie w zdziwienie.
    > W tym pomieszczeniu zostalo mi naliczone zuzycie wielokrotnie wieksze,

    :(
    Ale to chyba norma - zawsze, jak zużycie się liczy "za bezumowne
    korzystanie lub naruszenie liczników" to stosuje się karne stawki.

    > Ta kwota zostala wyprowadzona prawdopodobnie z blokowej sredniej

    ...a może i być "karnie wysoka".
    Tak jak np. urzędowe zużycie wodym, jeśli rozlicza się je ryczałtem.

    > W zwiazku z przedstawiona powyzej sytuacja, mam pytanie - co w tej sytuacji
    > powinienem zrobic? Czy regulamin rozliczania CO nie jest przypadkiem
    > niezgodny z prawem? Nie mam zamiaru placic za cieplo, ktorego nie
    > wykorzystalem.

    Sp-nia powołuje się na fakt "braku możliwości pomiaru", prawda?
    Całkiem jakby przyszli z gazowni i stwierdzili, że licznik jest
    zablokowany a Ty tego nie raczyłeś zgłosić.
    Acz rozumiem Twoją irytację, to obawiam się, że może być ciężko coś
    wywalczyć: wykorzystali nieświadomość faktu, że nieudostępnienie
    urządzenia pomiarowego grozi właśnie taką "sankcją"!
    A samo używanie podzielnika... patrz wyżej.
    Ale ma "moc prawną".

    pzdr, Gotfryd