    From: Ludek Vasta <q...@X...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: równi i równiejsi
    Date: Sat, 10 Sep 2011 09:33:48 +0200

    On 09/09/2011 17:29, Bartosz Tura wrote:
    > Przebiegam przez ulicę na czerwonym. Wraz ze mną przechodzą dwie
    > dziewczyny. Policjant gwiżdże, wskazuje na mnie, podchodzę, dowód,
    > mandat. Pytam: czemu nie zatrzymał tych dziewczyn, które razem ze mną
    > przeszły

    Błąd, to pytanie jest nieco agresywne, bo sugerujesz, że on postąpił nie
    tak, jak powinien.

    Lepiej od razu się przyznać, okazać skruchę i starać wyperswadować
    pouczenie zamiast mandatu. Np. słowami: "Wiem, ma pan rację, faktycznie
    to zrobiłem, nie zaprzeczam i jestem gotów ponieść konsekwencje." I
    teraz zależnie od okoliczności (np. nastroju policjanta, jego wieku
    itp.) można powiedzieć, że się zagapiłeś i szedłeś po prostu razem z
    tymi dziewczynami, nie zauważając świateł. Ewentualnie można sobie
    pozwolić na leciutkie żartowanie (ale trzeba naprawdę dobrze ocenić
    sytuację), że tak byłeś zauroczony tymi dziewczynami, że nie zauważyłeś
    świateł. Lub możesz z rozbrajającym uśmiechem (który jednak nie działa
    na wszystkich) zaproponować, że napiszesz "nie będę przechodził na
    czerwonym" i rodzice sto razy podpiszą.

    Mandat i jego wysokość w dużym stopniu zależą od arogancji tego, który
    popełnił wykroczenie. Grunt to nie kwestionować jego postępowanie, tylko
    mu podsunąć delikatnie pomysł z pouczeniem zamiast mandatu. Policjant
    również chce uchodzić za ludzkiego, więc daj mu tę szansę lub stwórz dla
    niego taką okazję.

    Ludek