    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo,pl.soc.religia
    Subject: Re: rezygnacja z członkostwa w organizacji religijnej
    Date: Fri, 17 Feb 2006 02:01:24 +0100
    <dsgo0f$9vp$1@news.onet.pl> <dsigqc$avt$1@atlantis.news.tpi.pl>
    <dsj26p$ob3$1@news.onet.pl> <dsj26v$dn2$1@news.interia.pl>
    <dsj9t4$fp8$1@news.onet.pl> <dsjet7$k50$1@inews.gazeta.pl>
    <dskffp$jqj$1@news.onet.pl> <dskrj9$cpc$1@inews.gazeta.pl>
    <dsla5a$4rc$1@news.interia.pl> <dslrpm$kc1$1@inews.gazeta.pl>
    <dsnice$ru8$1@news.interia.pl> <dsnnhs$1dv$1@inews.gazeta.pl>
    <dsntgd$b48$1@news.interia.pl> <dso460$t8q$1@inews.gazeta.pl>
    <dso4t9$kki$1@news.interia.pl> <dso6ja$c30$1@inews.gazeta.pl>
    <dso85b$oqv$1@news.interia.pl> <dsodm6$fut$1@inews.gazeta.pl>
    <dst3oq$lv8$1@news.interia.pl> <dstjda$98r$1@nemesis.news.tpi.pl>
    <dsvrtg$tus$1@news.interia.pl> <dt0cus$3p9$1@inews.gazeta.pl>
    <dt2kkr$e8g$1@news.interia.pl>

    locke [###l...@p...wiggin.com.###] napisał:

    > Nie mam tu na myśli USC, ale GUS - nie wiem, w jaki sposób takie
    > małżeństwa są liczone przez polskie statystyki.

    Spodziewam się, że na podstawie danych USC, a dokładniej tego, co
    wprowadzą do systemu informatycznego PESEL.

    > Ale wydaje mi się, że mówimy tu o punkcie widzenia kościoła: jeżeli
    ślub
    > miałby być w kościele katolickim, to nie jest niczym dziwnym, że
    kościół
    > będzie oczekiwał również wpływu z chrztów, pierwszej komunii,
    bierzmowania
    > etc. To taka transakcja wiązana: damy wam ślub (to znaczy pozwolimy
    wam
    > dać nam kasę), ale pod warunkiem, że zobowiążecie się do regularnego
    > zasilania naszych kont.

    A jak małżonkowie będą chcieli wziąć ślub zarówno przed księdzem, jak
    i przed pastorem?

    > No i właśnie o to chodzi. Co to za ksiądz, który żeruje na ludzkiej
    > niewiedzy? On - podobno - ma służyć, a nie doić.

    Ksiądz, to tylko człowiek. Ze wszystkimi słabostkami. Generalnie nie
    widzę powodu, by statystycznie rzecz biorąc był wśród nich większy
    odsetek ludzi dobrych i uczciwych, niż w społeczeństwie ogólnie
    postrzeganym. Jedynie Kościół Katolicki wypracował pewne mechanizmy
    pozwalające na bądź to zablokowanie uzyskania święceń przez osoby
    niewłaściwe, bądź też zaradzeniu sytuacji, gdy kłopot ujawni się po
    święceniach.