  • Data: 2009-12-05 07:31:26
    Temat: Re: przywrócenie terminu odwołania od wypowiedzenia
    Od: gazebo <g...@c...net> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik gazebo napisał:

    > Jakoś to cienko widzę. :) Uznanie mojego gapiostwa za racjonalną
    > przyczynę. Chociaż z drugiej strony dopiero teraz pracodawca mi trochę
    > dopieka. Ale męczy mnie inna sprawa. Nikt mi jednoznacznie nie
    > odpowiedział. Znalazłem coś takiego:

    ----
    V. Właściwość miejscowa
    A. Właściwość ogólna i właściwość szczególna
    1. Właściwość miejscowa określa, który sąd ze względu na podział państwa
    na okręgi
    sądowe jest terytorialnie właściwy do rozpoznania danej sprawy w
    pierwszej instancji.
    Przepisy kodeksu postępowania cywilnego wyróżniają właściwość miejscową
    ogólną i
    właściwość miejscową szczególną. Pierwszy rodzaj właściwości ustalony
    został dla
    większości spraw cywilnych ze względu na osobę pozwanego w myśl zasady,
    że ,,powód
    idzie za sądem pozwanego" (actor sequitur forum rei), natomiast drugi
    rodzaj właściwości
    zachodzi dla pewnych kategorii spraw - m. in. dla spraw z zakresu prawa
    pracy.
    2. Właściwość miejscowa ogólna zależy od tego czy pozwany jest osobą
    fizyczną, osobą
    prawną, czy też innym podmiotem nie będącym osobą fizyczną. Sądem właściwym
    miejscowo dla pozwanego będącego osobą fizyczną jest sąd pierwszej
    instancji, w
    którego okręgu pozwany ma miejsce zamieszkania. Miejscem zamieszania osoby
    fizycznej jest miejscowość, w której osoba ta przebywa z zamiarem
    stałego pobytu. Jeżeli
    pozwany nie ma miejsca zamieszkania w Polsce, ogólną właściwość oznacza
    się według
    miejsca jego pobytu w Polsce, a gdy nie jest ono znane lub nie leży w
    Polsce - według
    ostatniego miejsca zamieszkania pozwanego w Polsce (art. 27 i 28 kpc;
    art. 25 kc).
    Kryterium miejsca zamieszkania jest właściwe tylko dla osób fizycznych.
    W sytuacji, gdy
    pozwanymi są osoby prawne oraz inne podmioty nie będące osobami
    fizycznymi, o
    właściwości ogólnej decyduje miejsce ich siedziby. W takich przypadkach
    zgodnie z art.
    29 i 30 kpc powództwo przeciwko Skarbowi Państwa wytacza się według siedziby
    państwowej jednostki organizacyjnej, z której działalnością wiąże się
    dochodzone
    roszczenie, natomiast powództwo przeciwko osobie prawnej lub innemu
    podmiotowi nie
    będącemu osobą fizyczną wytacza się według miejsca ich siedziby
    ----

    Jeśli dobrze to rozumiem to obowiązuje miejsce mojego zamieszkania
    (jednocześnie świadczenia pracy). Tylko tyle, że w wypowiedzeniu
    pracodawca zastrzegł sobie inny sąd i nie wiem na ile jest
    obowiązujące/zgodne z prawem.

    --
    bla