  • Data: 2008-07-01 08:37:39
    Temat: Re: prawo - umowa na wykonanie zdjec do kalendarza
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Tue, 1 Jul 2008, Greg wrote:

    > No i tutaj zaczynają się jaja... oj jak ja lubię sprawy finansowe
    > - w szczególności podatkowe ;-P

    ...dzisz waść.
    Obejrzyj sobie, jak radośnie grupowicze prfc czasami strzelają
    do lamera wtapiającego przykładowo na podatności na marketing.
    No to teraz sam znalazłeś się w roli "podatnego na marketing
    polityczny robimy dobrze zarabiajacym" i dostajesz zaproszenie
    do poczytania kilkuset postów z archiwum grupy .podatki ;P

    > OK, powiedzmy 500 zł. Dzieło ma charakter twórczy (gdzieś wyczytałem, że to
    > decyduje... już nie pamiętam gdzie i czy warto w to źródło wierzyć) co chyba
    > nie ulega wątpliwości. Czyli koszt uzyskania przychodu to 50%. Wychodzi więc
    > na to, że na koncie powinienem mieć... 452.50 zł, tak?

    Ano.
    Rozpisane, aby dało się sprawdzić!

    Przychód: 500
    Koszty: 250
    Podstawa: 250
    Zaliczka: 47,50
    Do wypłaty: 452,50

    Dla porządku trzeba dodać, że tylko przypadkiem kwoty są pozaokrąglane.

    > Tymczasem na konto
    > wpływa mi 424 zł (bo zaliczka została policzona dla 20% kosztów uzyskania
    > przychodu). No chyba, że na rachunku dokładnie wyliczam też netto.

    A co, mało wyraźnie napisałem? ;)

    RACHUNEK WYSTAWIA WYKONAWCA.
    Kropka.
    To, że czasami księgowy zamawiającego, aby nie użerać się z mniej
    kumatymi wykonawcami (chcesz uchodzić za mniej kumatego wykonawcę? ;))
    generuje mu "gotowca" nie świadczy o niczym!
    Rachunek wystawia i za kwoty wykazane na rachunku odpowiada (w tym
    sensie, że jak źle wykazał to sam sobie winien) wykonawca.

    Zamawiający zobowiązany jest (bo jest :)) *tylko* sprawdzić, czy
    kwoty zaliczek są prawidłowe. Nie może sam z siebie zmieniać
    wyliczeń i znienacka wypłacić mniej.
    Rachunek z błędami - odrzuca, powiadamia, czeka na nową wersję... :O

    [...]
    > Znaczy się co... nie powinna to być umowa o dzieło?

    No to nie jest prosta sprawa :]
    Z jednej strony, można się upierać, że skoro wg KC "do rozporządzania
    prawami stosuje się przepisy dotyczące rzeczy ruchomych" (czy jakoś
    tak), to w razie *tworzenia* prawa majątkowego dopuszczalna jest
    umowa o dzieło, to raz.
    Do tego dochodzi fakt, że *częściowo* przedmiotem umowy moze być
    rzecz (odbitki, np. odbitki próbne).

    Ale te wszystkie komplikacje można pominąć :)
    Po pierwsze, w tymże KC zapisali że "nie tytuł się liczy".
    Napisanie nad umową pożyczki (znaczy *de facto* pożyczki)
    tytułu "umowa o dzieło" nie spowoduje, że będzie to umowa
    o dzieło - pozostanie pożyczką.
    Wpisanie nad umową o przekazanie praw majątkowych lub
    umową o przekazanie praw majątkowych *i* wykonania
    oraz wydania dzieła (np. odbitek) tylko "umowa o dzieło"
    nic nie zmienia, wszystkie zapisy z umowy stanowią
    o kryteriach traktowania tej umowy (a nie tytuł).

    A po drugie, przepisy podatkowe ustalają własną hierarhię
    klasyfikacji przychodów, w której:
    - przepisy dotyczące przychodów z praw majątkowych są wymienione
    *za* przepisami dotyczącymi umów o dzieło
    - nie ma zastrzeżenia, że osobiste umowy o przekazanie praw
    majątkowych związane z umową o dzieło zalicza się do umów
    wykonywanych osobiscie (takie zastrzeżenie jest np. przy
    działalności gospodarczej, więc przekazywanie praw majatkowych
    przy okazji DG zalicza się do DG)
    ...więc przepis o prawach majątkowych jest bardziej szczegółówy,
    czyli on powinien byc zastosowany w przypadku, jeśli umowa
    *jednocześnie* spełnia kryteria "umowy wykonywanej osobiście"
    *oraz* "przychodu z praw majątkowych"!
    DODATKOWO:
    - jest odrębny zapis w rozdziale o kosztach uzyskania, który
    prawo do 50% KUP wiąże wyłącznie z uzyskaniem przychodu
    z tytułu praw autorskich i pokrewnych, poza wyłączeniami (DG).

    > Umhy... znaczy się jak będzie w rubryce "prawa" to te 50% jest wiadome

    IMO tak.

    > a w "osobistych" może dziwić?

    O tyle, że w "osobistych" jest kilka *różnych* zasad określania
    kosztów, i ze względu na spore prawdopodobieństwo, że podatnik się
    pomylił (lub "pomylił") wartość wieksza od 20% może wzbudzać
    zainteresowanie :)
    (wartość mniejsza jest mniej dziwna, niektore umowy osobiste podlegają
    takim ograniczeniom, jak umowa o pracę).

    [...do Przemka...]
    > Przemek tak, dobrze wydedukowałeś :-)

    Ale "reklama" to nie jest wykorzystanie niekomercyjne :D

    pzdr, Gotfryd