    From: "Wirde" <w...@n...hotmail.com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: prawa udziałowca kamienicy
    Date: Tue, 17 Aug 2004 14:14:37 +0200

    Użytkownik " sku" <s...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał w wiadomości
    news:cfshqh$qic$1@inews.gazeta.pl...
    > Witam,
    >
    > Rozważmy taka sytuacje.
    > Jestem jednym z pieciu udzialowcow w kamienicy i posiadam 10% udzialow.
    > Mieszkania w kamienicy sa wynajmowane i z tego tytulu wszyscy udzialowcy
    > otrzymuje odpowiednia kwote. Jedno z mieszkan sie zwolnilo i za zgoda
    > wszystkich mieszkanie to zajalem, wyremontowalem i w nim mieszkam. Jeden z
    > udzialowcow, posiadajacy najwiekszy procent udzialow (30%) i bedący
    > jednoczesnie administratorem kamienicy wyznaczyl mi czynsz ktory musze
    placic
> [...]
    Aby odpowiedzieć należy iedzieć na jakiej podstawie jeden udziałowiec z 30%
    "wyznacza czynsz". Musi mieć po temu upoważnienie ze strony przynjamniej 50%
    współwłaścicieli, jeśli go nie ma to niewiele może. Jesli ma - zmiana
    wysokości czynszu wymaga zgody min. 50% współwłaścicili (liczonych udziałami
    nie osobami) i możesz podjąc w tym celu stosowne negocjacje. Możesz również
    skorzystać z tego przepisu:

    Art. 203. Każdy ze współwłaścicieli może wystąpić do sądu o wyznaczenie
    zarządcy, jeżeli nie można uzyskać zgody większości współwłaścicieli w
    istotnych sprawach dotyczących zwykłego zarządu albo jeżeli większość
    współwłaścicieli narusza zasady prawidłowego zarządu lub krzywdzi
    mniejszość.

    Ponadto możesz domagac się podziału quo ad usum (do używania) nieruchomości
    wspólnej i wówczas starać się aby lokal który zajmujesz stał się Twoją
    częscią tzn przyznaną Ci do użytku.
    Wreszcie możesz żądać zniesienia współwłasności jedną ze znanych prawu
    metod: podział fizyczny, przyznanie jednemu z obowiązkiem spłat na rzecz
    innych, podział cywilny czyli sprzedaż i podział kwoty.
    pzdr