  • 1. Data: 2004-08-17 09:06:26
    Temat: prawa udziałowca kamienicy
    Od: " sku" <s...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Witam,

    Rozważmy taka sytuacje.
    Jestem jednym z pieciu udzialowcow w kamienicy i posiadam 10% udzialow.
    Mieszkania w kamienicy sa wynajmowane i z tego tytulu wszyscy udzialowcy
    otrzymuje odpowiednia kwote. Jedno z mieszkan sie zwolnilo i za zgoda
    wszystkich mieszkanie to zajalem, wyremontowalem i w nim mieszkam. Jeden z
    udzialowcow, posiadajacy najwiekszy procent udzialow (30%) i bedący
    jednoczesnie administratorem kamienicy wyznaczyl mi czynsz ktory musze placic
    tak jak kazdy inny lokator. Jednoczesnie dostaje pieniadze z tytulu udzialow.

    Pytanie jest nastepujace: Jakie mam prawa i mozliwosci negocjacji w ustalaniu
    czy w ogole i w jakiej wysokosci mam placic czynsz. Czy jako wspoludzialowiec
    moge sie po prostu na czynsz lub jego wysokosc nie zgodzic? Poniekad przeciez
    wynajmuje mieszkanie sam sobie. Rozumiem, ze uczciwie by bylo, gdybym
    zrezygnowal z czesci pieniedzy z tytulu udzialow na rzecz innych udzialowcow
    ale nie chce zeby zostalo to narzucone odgornie w postaci czynszu (ktory bede
    musial placic niezaleznie od przychodow z udzialow a wysokosc czynszu w kazdej
    chwili moze ulec zmianie).

    -sku

  • 2. Data: 2004-08-17 12:14:37
    Temat: Re: prawa udziałowca kamienicy
    Od: "Wirde" <w...@n...hotmail.com>

    Użytkownik " sku" <s...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    bede
    > musial placic niezaleznie od przychodow z udzialow a wysokosc czynszu w

    Aby odpowiedzieć należy iedzieć na jakiej podstawie jeden udziałowiec z 30%
    "wyznacza czynsz". Musi mieć po temu upoważnienie ze strony przynjamniej 50%
    współwłaścicieli, jeśli go nie ma to niewiele może. Jesli ma - zmiana
    wysokości czynszu wymaga zgody min. 50% współwłaścicili (liczonych udziałami
    nie osobami) i możesz podjąc w tym celu stosowne negocjacje. Możesz również
    skorzystać z tego przepisu:

    Art. 203. Każdy ze współwłaścicieli może wystąpić do sądu o wyznaczenie
    zarządcy, jeżeli nie można uzyskać zgody większości współwłaścicieli w
    istotnych sprawach dotyczących zwykłego zarządu albo jeżeli większość
    współwłaścicieli narusza zasady prawidłowego zarządu lub krzywdzi
    mniejszość.

    Ponadto możesz domagac się podziału quo ad usum (do używania) nieruchomości
    wspólnej i wówczas starać się aby lokal który zajmujesz stał się Twoją
    częscią tzn przyznaną Ci do użytku.
    Wreszcie możesz żądać zniesienia współwłasności jedną ze znanych prawu
    metod: podział fizyczny, przyznanie jednemu z obowiązkiem spłat na rzecz
    innych, podział cywilny czyli sprzedaż i podział kwoty.
    pzdr

  • 3. Data: 2004-08-20 06:18:22
    Od: " sku" <s...@W...gazeta.pl>

    Dziekuje za odpowiedz. Rozumiem ze generalna zasada jest taka ze conajmniej
    50% udzialowcow (liczone w udzialach), a wiec polowa a niekoniecznie
    wiekszosc, musi sie na cos zgodzic zeby to weszlo w zycie. Mam jeszcze dwa
    pytania zwiazane z tym tematem.

    1. Zalozmy ze w sytuacji opisanej przeze mnie na poczatku nie place czynszu
    ale chciablym innym udzialowcom uczciwie zrekompensowac fakt, ze jednoczesnie
    dostaję pieniadze z udzialów i mieszkam w jednym z mieszkan. Mozna przy tym
    zalozyc ze wartosc 10% udzialow ktore posiadam rowne jest wartosci mieszkania.
    Jak wyliczyc kwote, ktora mialbym oddawac na rzecz innych? Na zdrowy rozum
    kwota ta nie powinna przekroczyc wysokosci czynszu bo wtedy lepiej wystepowac
    w roli zwyklego lokatora i placic czynsz niz dzielic sie udzialami. Ale jaka
    miala by byc kwota minimalna?

    2. Miedzy udzialowcami jest taka umowa ze wspomniana wczesniej osoba, bedaca
    administratorem domu, od czasu do czasu nie wyplaca naleznych pieniedzy
    zebranych z czynszow lecz przeznacza je na inwestycje/remonty w kamienicy. Czy
    w takim przypadku rowniez 50% udzialowcow moze zdecydowac na co wszyscy maja
    przeznaczyc pieniadze czy oddanie pieniedzy na taki cel jest dobrowolne i
    zalezy od zgody kazdego udzialowca osobno?

    pozdrawiam
    -M.