  • Data: 2008-04-30 09:30:29
    Temat: Re: prawa autorskie - fragment mapy
    Od: Paweł Marcisz <p...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On Apr 30, 12:54 am, Marcin Debowski <a...@I...ml1.net> wrote:

    > Właśnie odpowiedziałeś na własne wątpliwości dlaczego "indywidualność" nie
    > może być jedynym kryterium.

    Ale my nie dyskutujemy na temat tego, czy indywidualność może być
    jedyną cechą, tylko na temat tego, czy indywidualność czyni twórczy
    charakter zbędnym. Napisałem, że indywidualność + działalność są
    wystarczające, żeby wyeliminować Twój przykład. Tak więc z Twojego
    przykładu nie wynika, po co wymóg twórczego charakteru działalności.

    > Oczywiście że jest przejawem działalności. Nie ma znaczenia czy to efekt
    > zamierzony czy uboczny.

    IMO jako najbardziej ma znaczenie, czy jest to efekt uboczny.
    Aczkolwiek nie uważam, by efekty dzieliły się rozłącznie na zamierzone
    i uboczne. Już jednak od tego abstrahując, w jaki sposób ślad
    zostawiony przez spychacz miałby być indywidualny?

    > "..ustalony w jakiejkolwiek postaci..."

    Ale ustalony. A nietrwały ślad na pisaku trudno IMHO uznać za
    ustalenie, chyba że np. ktoś je ogrodzi, da tabliczkę, czy coś w tym
    guście.

    > Oczywiście, że nie ale to przykład. Każdy unikatowy utwór wytworzony przez
    > pojedyńcze osoby ma charakter indywidualny. Spychaczami z rzadka
    > kierują zastępy. Zgadza się?

    Przez pojedyncze osoby może i tak. Ale tutaj nie jest to dzieło
    stworzone przez osobę, tylko maszynę. Jest zupełnie akcydentalnym
    skutkiem działania osoby, tak samo jak np. profil ziemniaka obranego
    przez maszynę. Znamiona indywidualizujące w obu wypadkach nadaje
    maszyna, nie osoba, a przy tym dla owej osoby efekt działania maszyny
    jest obojętny i akcydentalny.

    > To podaj jeszcze jasne i obiektywne kryteria oceny kiedy coś będzie a
    > kiedy nie utworem. Już przy obecnej, szerokiej definicji sa kłopoty. Ty
    > optujesz za dodatkowym zawężeniem.

    Nie, ja optuję za konsekwentnym stosowaniem obecnej definicji.
    Twierdzę tylko, że sądy interpretują ją zbyt szeroko.