  • Data: 2008-04-30 14:55:19
    Temat: Re: prawa autorskie - fragment mapy
    Od: Paweł Marcisz <p...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On Apr 30, 12:25 pm, Marcin Debowski <a...@I...ml1.net> wrote:

    > Zadałeś pytanie. Ja odpowiedziałem dlaczego nie.

    Tak, ale Twoja odpowiedź mnie nie przekonuje, bo - jak pisałem - w
    Twoim przykładzie wymóg twórczości nadal jest zbędny.

    > W dowolny. To narzędzie, można nim kierować. Się uczepiłeś :)

    "W dowolny" to nie jest żadna odpowiedź. Indywidualne jest coś, co
    odróżnia się od powszechności. Odróżnia się nie pod dowolnym względem,
    gdyż w tym rozumieniu każdy przedmiot jest indywidualny, lecz w sposób
    istotny. Jest możliwe, by kierowca kierował spychaczem tak, żeby
    uzyskać indywidualny efekt, lecz to w tym przykładzie nie występuje.

    > A jakby to była rzezba z piasku to nie mogła by być utworem? A z lodu?
    > Ustalona MZ = posiadająca materialną formę niezmienną w kontekscie w
    > jakim utwór funkcjonuje.

    Ustalony to taki, z którym przynajmniej potencjalnie można się
    zapoznać. SN (27 IV 1973): "ustalenie to przybranie przez utwór
    jakiejkolwiek postaci, chociażby nietrwałej, jednakże na tyle
    stabilnej, by cechy i treść utworu mogły wywierać efekt artystyczny".
    Otóż postać przypadkowych smug na piasku nie jest na tyle stabilna,
    gdyż nawyki percepcyjne i zwyczaje powodują, że staje się ona raczej
    przedmiotem zadeptania niż percepcji. Odwrotnie, rzeźba z piasku lub
    lodu, przez samo to, że jest rzeźbą, czyli formą przyjętą jako
    artystyczna, odwołuje się do percepcji osób trzecich.

    > Tylko Ci tyle powiem, że polemizujesz z tezami których nigdy nie
    > sformułowałem. Ja nie udawadniam, że kwintensencją aktu twórczego jest
    > przejazd spychacza. Ja tylko na nieszczęście dałem taki przykład aby
    > pokazać, że sam indywidualny charakter zdarzenia i jego skutki nie
    > wystarczą - pytałeś o to, dlaczego sam indywidualizm nie wystarczy.

    I nadal twierdzę, że w Twoim przykładzie sam indywidualizm by
    wystarczył. Z tą zresztą tezą polemizuję, wbrew temu, co sugerujesz.
    Nigdzie nie imputowałem ci, że uważasz rzeczony przejazd za akt
    twórczy - przeciwnie, cały czas dyskutują jego indywidualny charakter.

    > To nie ma znaczenia bo na to samo wychodzi. Podaj w takim razie obiektywne
    > kryteria które powinny być stosowane.

    Kryteria są w art. 1 ustawy. A że nie są obiektywne, to inna bajka i
    tego bym się nie czepiał.