  • Data: 2008-05-01 02:51:13
    Temat: Re: prawa autorskie - fragment mapy
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia 30.04.2008 Paweł Marcisz <p...@g...com> napisał/a:

    > Tak, ale Twoja odpowiedź mnie nie przekonuje, bo - jak pisałem - w
    > Twoim przykładzie wymóg twórczości nadal jest zbędny.

    Może się mylę ale wydaje mi się, że włożyłeś sporo wysiłku aby wykazać że
    takie coś jak ślad po spychaczu nie może być utworem PA. To jest dokładnie
    to co próbowałem sam tym przykładem zobrazować.

    > "W dowolny" to nie jest żadna odpowiedź. Indywidualne jest coś, co
    > odróżnia się od powszechności. Odróżnia się nie pod dowolnym względem,
    > gdyż w tym rozumieniu każdy przedmiot jest indywidualny, lecz w sposób
    > istotny. Jest możliwe, by kierowca kierował spychaczem tak, żeby
    > uzyskać indywidualny efekt, lecz to w tym przykładzie nie występuje.

    To jest MZ główne kwestia postrzegania w tym często subiektywnego.

    > Ustalony to taki, z którym przynajmniej potencjalnie można się
    > zapoznać. SN (27 IV 1973): "ustalenie to przybranie przez utwór
    > jakiejkolwiek postaci, chociażby nietrwałej, jednakże na tyle
    > stabilnej, by cechy i treść utworu mogły wywierać efekt artystyczny".

    Nie widzę prawdę mówiąc zakresowej różnicy pomiędzy tą definicją a moją.

    > Otóż postać przypadkowych smug na piasku nie jest na tyle stabilna,
    > gdyż nawyki percepcyjne i zwyczaje powodują, że staje się ona raczej

    Nawyki percepcyjne nie mogą MZ stanowić w takiej ocenie jakiegokolwiek
    kryterium bo 99% populacji nie jest w ogóle wrażliwa percepcyjnie na coś
    co te 1% uważa poniekąd słusznie za dzieło sztuki. Innymi słowy, przy
    takim kryterium eliminuje się najwartościowsze z utworów.

    > Kryteria są w art. 1 ustawy. A że nie są obiektywne, to inna bajka i
    > tego bym się nie czepiał.

    Sądy orzekają podług tych kryteriów o co zdaje się masz pretensje.

    --
    Marcin