  • Data: 2002-07-17 14:55:31
    Temat: Re: pracodawca vs pracownik - suomin pomocy! :)
    Od: "Michał" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Marcin" <s...@f...id.pl> napisał w wiadomości
    news:3D3577E2.7010009@friends.id.pl...
    > suomin oznajmił::

    > no właśnie,
    > Drogi Michale, była zatem umowa o pracę czy nie ?
    to zalezy od relacji pracownik - pracodawca: czy byla to praca wymagajaca
    umowy o prace, czy inny stounek cywilno-prawny

    > pytanie pomocnicze - w jakiej formie należy zawrzeć umowę o pracę, aby
    > była ważna?

    Zgodnie z art. 29 § 1 k.p. umowa o pracę powinna być zawarta na piśmie i
    powinna określać rodzaj i warunki zatrudnienia, a w szczególności rodzaj
    pracy i miejsce jej wykonywania oraz termin rozpoczęcia pracy, jak również
    wynagrodzenie odpowiadające rodzajowi pracy.

    Zawarcie umowy o pracę w innej formie niż forma pisemna (w formie ustnej lub
    w sposób dorozumiany przez dopuszczenie pracownika do pracy, który wynika z
    takiego zachowania się stron, że nie ma wątpliwości, iż zawarły one umowę o
    pracę) nie powoduje jej nieważności. W tej kwestii niejednokrotnie
    wypowiadał się również Sąd Najwyższy, stwierdzając, że niezachowanie formy
    pisemnej umowy o pracę, o której stanowi art. 29 § 3 k.p., nie powoduje
    nieważności umowy o pracę.

    W przypadku niezachowania formy pisemnej pracodawca ma obowiązek potwierdzić
    pracownikowi na piśmie niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu 7 dni od
    dnia rozpoczęcia pracy, rodzaj umowy o pracę i jej warunki.

    > no i trzecie pytanie - jak pracownik udowodni, że zatrudniono go na
    > podstawie umowy o pracę?

    a bo ja wiem - może ukryta kamerą ?
    a powaznie - od czego sa swiadkowie ?

    Marcinie !
    Z twoich wypowiedzi mozna wyciagnac wniosek, ze mozna kogos zatrudnic, bez
    zadnych umów, i innej biurokracji, a potem cześć.
    Uwierz mi - tak nie jest. w przypadku pracy na czarno Sad Pracy ustala
    odpowiedni rodzaj stosunku pracy. Nie jest to bynajmniej trudne...

    pozdrawiam Cie Marcinie, mysle, ze wyczerpalismy temat.