    From: Robert Tomasik <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: policja pomaga
    Date: Tue, 28 May 2024 21:10:30 +0200
    <hLx%N.4525$AQJ1.1424@fx11.ams1> <v1n62r$q80$1$RTomasik@news.chmurka.net>
    <q8nwlw18fzam$.51gnvfupucvo$.dlg@40tude.net>
    <v1t5v4$to6$1$RTomasik@news.chmurka.net>
    <23l80ubgd08r$.if80a3i2c8lm.dlg@40tude.net>
    <3cx0O.13488$ELC2.6273@fx12.ams1>
    <1...@4...net>
    <uiS0O.3490$ifn.99@fx05.ams1>
    <1v6lc0i3dl9na.1tm2n4j7u6svg$.dlg@40tude.net> <hxc1O.7$bREe.1@fx08.ams1>
    <1stfkynxx6dy7$.7wgojxfuq07x$.dlg@40tude.net>
    <v2pjoo$16n$2$RTomasik@news.chmurka.net> <v2q1p2$2ause$1@dont-email.me>
    <v2qpos$16m$5$RTomasik@news.chmurka.net>
    <Nda4O.14892$F3m5.7101@fx15.ams1>
    <v2rt9t$16n$13$RTomasik@news.chmurka.net>
    <zPQ4O.47343$4KKf.43308@fx13.ams1>
    <v32ire$16m$19$RTomasik@news.chmurka.net>
    <Pd95O.11467$g%y6.7178@fx08.ams1>

    > To czy miał czy nie miał zamiaru niekoniecznie da się ocenić na
    > podstawie samego złoszenia. Ktoś zaczyna oszukiwać, oszukał tak 50 osób
    > w róznych miejscach Polski. Żadna z tych osób nie wie o innych. Podług
    > powyższego wszyscy są odprawiani z kwitkiem bo to sprawa cywilna. Tzn.,
    > że system nie działa. Więc MZ tak się nie da argumentować.

    Ale ten system tak działa właśnie. Jak to są zakupy przez przykładowo
    ALLEGRO, to będzie wiadomo. Ale jak to są oszustwa na FaceBook, to o ile
    ludzie nei zaczną się porozumiewać miedzy sobą, to tak się to skończy.

    > Oczywiście, ze nie. Profesjonalizm dla mnie, oznaczałby w tym wypadku,
    > że policjant przynajmniej spróbuje zweryfikować gdzie lezy problem.

    Jak? Pytając sprzedającego? Powie, że miał zamiar wysłać. Co więcej,
    będzie wiedział którzy kupujący są ty mi "pieniącymi" się i odeśle im
    pieniądze. Zostaną mu pieniądze od tych, którzy nic nie zrobią.

    > Czyli działasz w oparciu o swoje wczesniejsze doświadcznie. Gdzie się da
    > to weryfikujesz. Pytanie, którędy przebiega ta granica, bo MZ co innego
    > przykład, który podałem wczesniej (wieloletni kontrachent z nieopłaconą
    > fakturą), a co innego ktoś kto sprzedał cos na allegro, nie wysłał, nie
    > ma z nim kontaktu, a np. widac, że dalej prowadzi biznes.

    Co innego. Ale czy oszustwo? Przy czym ja nie twierdzę, ze nie można by
    zrobić przepisu karnego "Kto nie wysyła zamówionego przez ALLEGRO towaru
    ...", ale chwilowo takiego nie ma.

    W praktyce po prostu trzeba uważać, a nie liczyć na to, że Policja
    będzie odzyskiwać Twoje pieniądze. Jakby ludzie nie korzystali z
    "okazji", albo nie kupowali na portalach społecznościowych, to po prostu
    było by mniej oszustw. Albo kupując tam trzeba akceptować ryzyko.

    > Np. (1) "czynu nie popełniono albo brak jest danych dostatecznie
    > uzasadniających podejrzenie jego popełnienia;"
    > Tyle, że raz, ocena jest tu dość subiektywna, dwa, zebranie takich
    > danych może nie być w gesti osoby zgłaszającej, a jest możliwe np.
    > przez policję.

    Ale jakie dane chcesz zbierać? Centralny rejestr niewysyłających paczek
    i jak z prawem jazdy po przekroczeniu 21 ścigamy karnie? To już są formy
    gromadzące takich kontrahentów, tylko muszą się reklamować, bo nie są w
    stanie się z tego utrzymać z tego powodu, że nikt w te rejestry już
    chyba nie wierzy.

    > Nie sądzę aby to była jakakolwiek rzeczywista przeszkoda. Postepowanie
    > da się z pewnością wznowić, inaczej byłby to absurd na miarę
    > zbrodni/przestepstwa doskonałego.

    Da się. Są tzw. nadzwyczajne" sposoby. Ale muszą te nowe informacje być.
    To nie może być tak, że on NADAL nie wysłał towaru.

    --
    (~) Robert Tomasik