    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Sat, 8 Oct 2011 22:05:45 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: pogryzienie na terenie zamknietej posesji
    <j6ko5r$dt8$1@inews.gazeta.pl> <j6l2fq$vtu$1@node2.news.atman.pl>
    <j6l4lg$pls$1@inews.gazeta.pl>
    <4...@f...googlegroups.com>
    <j6n093$cdf$4@inews.gazeta.pl>
    <4e8ffdeb$0$2489$65785112@news.neostrada.pl>
    <4e901861$1@news.home.net.pl>
    <4e90532d$0$2449$65785112@news.neostrada.pl>
    <Pine.WNT.4.64.1110081714020.3764@quad>
    <4e9082de$0$3506$65785112@news.neostrada.pl>

    On Sat, 8 Oct 2011, krys wrote:

    > Jak problem?

    Wyjaśniłem w poście do Bydlęcia (nie mam pojęcia czy każe się
    odmieniać, może wyjaśni), zajrzyj.
    Nie dyskutujemy o savoir-vivre i "bezpiecznym" zachowaniu,
    znaczy w kategorii "cmentarze są pełne tych co mieli
    pierwszeństwo" na przykład.

    > Nie właź, gdzie nie powinieneś i po problemie.

    To nie jest odpowiedź na grupę .prawo
    Tu rozważamy kogo wsadzić jeśli *jednak* wlazł :>

    > Owszem, stała się kobiecie krzywda, ale z tego, co pisze wątkotwórca, miał
    > teren oznaczony, na bramie było ostrzeżenie, i psy nawet nie miały szans
    > dopaść przypadkowego pijaczka opartego o płot,

    Niewąpliwie znakomicie poprawia to sytuację właściciela: wyklucza
    "rażące niedbalstwo". Nie ma również mowy o umyślności z jego
    strony.

    > więc stało się to na jej własne życzenie/ miała pecha.

    Chyba czegoś nie rozumiesz.
    Już ktoś pisał, że tu i ówdzie obowiązują różne prawa.
    W .pl obowiązuje takie, że własność prywatna chroniona jest przez
    "mir domowy".

    Działa on tak, że przestępstwa dopuszcza się ktoś kto:
    - "wdziera się" na teren prywatny
    lub
    - wszedłszy bez "wdarcia" odmawia opuszczenia *na polecenie* osoby
    uprawnionej (nie musi być właściciel i to zmartwienie wchodzącego,
    żeby miał rozeznanie czy osoba jest "uprawniona" do danego
    terenu, nie wie - ma posłuchać i tyle)

    Jak się przyjrzeć powyższemu, to owszem, można mieć zastrzeżenia
    co do przypadku wejścia *potencjalnego* złodzieja - ale "ten typ
    tak ma" i nic nie zrobisz.
    Brama nie była zamknięta (nic to że przez chwilę), nie było
    żadnego "wdarcia", pani nie została wyrzucona (jeszcze :P).

    Żeby jasność była: jak o mnie chodzi, szczególnie wobec
    braku ewidentnych szkód z "użycia broni" (siniaki to nie
    są jakieś wielkie skutki ugryzienia przez dużego psa,
    trudno się nie zgodzić), nie można wykluczyć kwalifikacji
    zdarzenia jako "wypadek bez winy".
    Pozostaje ustalenie, czy wchodzi w takim układzie w rachubę
    odpowiedzialność bez winy.
    No to trzeba by mieć "obowiązującą linię" stosowania art.431
    KC dla "pogryzień na terenie".
    Z góry mówię że nie wiem jaka jest! (ale nie wykluczam że
    z tego wątku jeszcze się dowiem ;))

    BTW:
    To nie jest wcale jakaś "światowa skrajność".
    Wyobraź sobie, że są kraje w których jest "prawo przejścia"
    i już grodzenie pewnych kategorii terenu w sposób uniemozliwiający
    przejście jest karalne.

    pzdr, Gotfryd