    From: "Roman G." <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: malowanie włosów w gimnazjum
    Date: Tue, 4 Jan 2005 11:59:47 +0100
    <cr61bp$5kp$1@inews.gazeta.pl> <cr6qrh$nog$1@news.dialog.net.pl>
    <cr6tnt$616$1@inews.gazeta.pl> <cr70n4$rsa$1@news.dialog.net.pl>
    <cr745d$9r$1@inews.gazeta.pl> <cr76rm$fn$2@news.dialog.net.pl>
    <cr77bt$c49$1@inews.gazeta.pl> <cr77hj$12d$1@news.dialog.net.pl>
    <cr77ul$e1d$1@inews.gazeta.pl> <cr78m4$1tv$2@news.dialog.net.pl>
    <cr797i$i22$1@inews.gazeta.pl> <cr79qi$2u3$1@news.dialog.net.pl>
    <cr8bbv$af6$1@inews.gazeta.pl> <cr9cdl$c28$3@news.dialog.net.pl>
    <cr9fcd$ham$1@inews.gazeta.pl> <cr9rep$nbl$1@news.dialog.net.pl>
    <cr9s66$f24$1@inews.gazeta.pl> <cra1b7$rpp$1@news.dialog.net.pl>
    <cra6j5$uvt$1@news.dialog.net.pl>

    Jotte <t...@W...pl> napisał(a):

    > Podaj może konkretnie na mocy jakiego przepisu Rada Pedagogiczna ma wg
    > Ciebie prawo wzywać rodzica na swoje posiedzenie

    RP na posiedzeniach omawia wszystkie aspekty funkcjonowania placówki.
    Rodzice mają obowiązek przyjść, wynika to z obowiązku współdziałania ze
    szkołą, a ten z kolei - z między innymi z obowiązku szkolnego.

    > A jak rodzic sie do wezwania nie zastosuje to dyrektor grzywnę nałoży? ;)

    Nie. Ale rodzice tym samym pozbawią się sami wpływu na decyzje szkoły wobec
    ich dziecka.

    > To może nie wystarczyć.

    To poniosę konsekwencje błędu.

    > Żartujesz? Przeczytaj choćby art. 54. ust 1 ustawy oso.

    Z wnioskami i opiniami. Partnerski głos doradczy.

    > Zresztą wszędzie posiadam możliwość skorzystania z przepisów prawa. A w
    > szkole to rodzice mogą naprawdę dużo (IMO - za dużo).

    Rozmawiałem kiedyś z dyrektor jednej z najlepszych szkół społecznych w
    mieście wojewódzkim. Na początku, jak powiedziała ,,na fali nowoczesności",
    pytali rodziców o każdą pierdołę, trwały nieustanne debaty i uzgadnianie
    stanowisk. Gdy szkoła okrzepła, powiedzieli sobie: albo my jesteśmy
    fachowcami, albo rodzice, albo wiemy, czego chcemy i dokąd zmierzamy, albo
    nieustannie o wszystko musimy pytać rodziców. Od tego czasu rodzice nadal
    oczywiście mają wpływ na funkcjonowanie placówki, ale wpływ ten jest już
    jakościowo zupełnie odmienny, jeśli wiesz, co mam na myśli. To jest wpływ,
    a nie podejmowanie decyzji.
    Od tego czasu też skończyły się też odzywki dzieci typu: Czemu ja mam to
    posprzątać? U mnie w domu sprząta pani Kasia.
    Szkoła miała najlepszy wynik w województwie na egzaminie gimnazjalnym w
    roku ubiegłym, a postanowienia jej statutu są dość rygorystyczne.

    > Jaką karę? Przecież będę musiał o tym powiedzieć prawnikowi, bo może to
    > będzie zwykła skarga do władz oświatowych (choćby w przypadku personalnej
    > nagany na forum klasy, szkoły)

    Personalna nagana na forum klasy lub szkoły jest normalną metodą
    wychowawczą.

    > może proces cywilny (wiele możliwych powodów)

    Podaj choć jeden przepis.

    > a może nawet karny (jeśli np. karą było wytarganie za te farbowane włosy).

    Nie było.

    RG