    Newsgroups: pl.soc.prawo
    From: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
    Subject: Re: list do zmarlego
    Date: Tue, 16 Jan 2024 23:38:27 GMT

    On 2024-01-16, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

    > No faktycznie. Mógł umrzeć. Ciekawe czy poczta odeśle do odbiorcy
    > informację, ze nie może zwrócić, bo nadawca zmarł tyko p o to, by
    > otrzymać informację od urzędu odbiorcy, że on zmarł i należy doręczyć
    > t6o nadawcy :-)

    Prrr. Napisałeś o penalizacji i tajemnicy korespondecji, więc pewnie
    art. 267 miałeś na myśli. Skąd przypuszczenie, że dotyczy to wyłącznie
    adresata? Tam nie ma nic o adresacie, a jest o uzyskiwaniu informacji
    dla kogos nieprzeznaczonej. To jest niezalezne od adresata. A czy tylko
    adresat może być pokrzywdzony? Wydaje się, że równiez nie. Nawet
    zaryzykuje, że to wcale nie musi być ani adresat ani nadawca, ale tu MZ
    pokrzywdzonym może być jak najbardziej nadawca, więc MZ jest to czyn jak
    najbardziej karalny, czy adresat zyje czy nie.

    MZ pokrzywdzonym moze być też w tym przypadku rodzina zmarłego, bo np.
    prawo autorskie czyni ją dysponentem korespondencji tego zmarłego.
    Powiedzmy, JF jako pociotek dobiera się do listu, a zona zmarłego się na
    to nie godzi. Uprzedzając, chodzi o interes prawny, nie że ma to coś
    wspólnego z rozpowszechnianiem.

    --
    Marcin