  • Data: 2008-06-21 13:48:30
    Temat: Re: kupno mieszkania- lewa umowa
    Od: Paweł Marcisz <p...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On Jun 21, 3:03 pm, kauzyperda <l...@Z...eu> wrote:

    > No wlasnie nie dokonca, bo przez przyjecie, ze umowa deweloperska *nie
    > jest* umowa przedwstepna (to orzeczenie SNu), a szegolnym typem umowy
    > nienazwanej i stad mozliwosc domagania sie jej wykonania, w tym m.in.
    > przeniesienia wlasnosci nieruchomosci

    Przyjmując, że jest to szczególny typ umowy nienazwanej nadal
    podpadamy pod hipotezę art. 158. Jest to umowa zobowiązująca do
    przeniesienia własności, więc pod rygorem nieważności powinna być
    zawarta w formie aktu notarialnego.

    > Taka sprawiedlosciowa wykladnia, ale przynajmniej uniemozliwia
    > deweloperom miganie sie w ten sposob, ze mowia: sorry, nie ma aktu,
    > przeniesienia wlasnosci nie bedzie

    Przeczytałem zacytowane orzeczenie i muszę Ci przyznać rację. Chociaż
    nadal uważam, że rozstrzygnięcie jest błędne. Jest to oczywiście
    wykładnia sprawiedliwościowa, ale contra legem. Sąd uznał przecież ni
    mniej ni więcej jak tylko że zarzut nieważności umowy może stanowić
    nadużycie prawa i jako taki pozostać nieuwzględniony. Tymczasem sąd ma
    obowiązek stwierdzić nieważność z urzędu (tak np. postanowienie SN z
    19 XII 1984 r. III CRN 183/84 oraz uchwała SN z 17 VI 2005 r. III CZP
    26/05). Stwierdzenie nieważności nie jest żadnym prawem strony
    stosunku prawnego, którego ta mogłaby nadużyć.

    Co więcej, stanowisko zajęte przez sąd może w efekcie podważyć całą
    koncepcję form czynności prawnych. Bo cóż w zasadzie stoi na
    przeszkodzie, żeby na podstawie identycznych argumentów uznać, że
    również umowa przenosząca własność nieruchomości mogłaby zostać
    zawarta na piśmie?

    > Cale? Jesli Lexa potraktowac jako swego rodzaju powszechny publikator,
    > to chyba moge... (?)

    Wielkie dzięki, nie mam akurat dostępu do Leksa.