  • Data: 2008-06-21 15:30:05
    Temat: Re: kupno mieszkania- lewa umowa
    Od: kauzyperda <l...@Z...eu> szukaj wiadomości tego autora

    Paweł Marcisz pisze:

> [...]
    > nadal uważam, że rozstrzygnięcie jest błędne. Jest to oczywiście
    > wykładnia sprawiedliwościowa, ale contra legem. Sąd uznał przecież ni
    > mniej ni więcej jak tylko że zarzut nieważności umowy może stanowić
    > nadużycie prawa i jako taki pozostać nieuwzględniony. Tymczasem sąd ma
    > obowiązek stwierdzić nieważność z urzędu (tak np. postanowienie SN z
    > 19 XII 1984 r. III CRN 183/84 oraz uchwała SN z 17 VI 2005 r. III CZP
    > 26/05). Stwierdzenie nieważności nie jest żadnym prawem strony
    > stosunku prawnego, którego ta mogłaby nadużyć.

    A moim zdaniem orzeczenie b. celne (zwlaszcza na gruncie znanych mi
    praktyk dweloperow), IMO nie ma *zadnych* podstaw zeby odmawiac waznosci
    umowom deweloperskim w zwyklej formie pisemnej (pomijajac juz fakt, ze
    na rynku jest to dominujaca praktyka), co wiecej z autopsji znam 3
    sprawy w deweloperem na podobnym gruncie, gdzie klient dewelopera w
    calosci wywiazuje sie z zawartej umowy, a deweloper/bezskutecznie na
    szczecie/ kombinuje z brakiem umowy przedwstepnej w formie aktu

    > Co więcej, stanowisko zajęte przez sąd może w efekcie podważyć całą
    > koncepcję form czynności prawnych. Bo cóż w zasadzie stoi na
    > przeszkodzie, żeby na podstawie identycznych argumentów uznać, że
    > również umowa przenosząca własność nieruchomości mogłaby zostać
    > zawarta na piśmie?

    IMO zbyt daleko idace wnioski - kwestia dotyczy tylko domagania sie
    wykonania umowy deweloperskiej. Ale wiadomo - opinia jak d**a - kazdy ma
    swoja ;-)

    --
    pozdr
    luck