    From: Johnson <j...@n...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: kpk
    Date: Sun, 27 Nov 2005 12:05:58 +0100

    robi napisał(a):

> [...]
    > Stąd też gdy sąd, który już wydał postanowienie z art. 484 § 2 kpk z
    > różnych powodów prowadzi rozprawę od początku ( choćby na podstawie art.
    > 404 § 2 kpk, 404 § 3, 411 § 2 kpk i inne) musi procedować w składzie
    > właściwym dla trybu zwyczajnego czyli zgodnie z art. 28 § 1 kpk. gdyż
    > nie prowadzi rozprawy w dalszym ciągu. Taka sama sytuacja będzie miała
    > miejsce w wypadku uchylenia wyroku i przekazaniu sprawy do ponownego
    > rozpoznania. Sąd już nie rozpoznaje sprawy w dalszym ciągu, lecz od
    > początku i jest związany uprzednio dokonaną zmianą trybu postępowania na

    Przede wszystkim to jest uzasadnienie tylko do sytuacji gdy przed
    uchyleniem zmieniono tryb na zwykły [kazus 1], a nie tłumaczy twojej
    opowiedzi na [kazus 2].
    Po uchyleniu sprawy zazwyczaj sąd rozpoznaje sprawę od początku - a więc
    wracamy do sytuacji procesowej która miała miejsce po wniesieniu aktu
    oskarżenia: sąd w zasadzie przeprowadza całe postępowanie od początku -
    skład uległ zmianie [wyjątkowo tylko art. 442 § 2 kpk]. Rozpoznanie
    ponowne według mnie oznacza że *pomija się* wszystkie czynności
    procesowe poprzedniego sądu [składu], zwłaszcza o charakterze procesowym
    [zmiana trybu, uprzedzenie o możliwości zmiany kwalifikacji prawnej,
    itp]. Zgodnie z twoim [SO] rozumowaniem nie byłoby na przykład konieczne
    uprzedzanie po raz drugi o możliwości zmiany kwalifikacji prawnej czynu
    zarzucanego oskarżonemu, bo poprzedni sąd już to zrobił.
    Prezes Sądu nie musi więc niczego kierować na posiedzenie bo wniosek o
    rozpoznanie sprawy w trybie uproszczonym jest, a postanowienie
    poprzedniego sądu o zamianie trybu nie obowiązuje.

    Ale to wszystko rzeczywiście może być dyskusyjne i zastanawiam się czemu
    jeszcze żaden skład SO nie wystąpił z takim pytaniem do SN.

    > Co do twierdzenia, że art. 484 § 2 kpk należy stosować nawet przed
    > rozpoczęciem przewodu sądowego juz napisałem.

    Językowo może i tak w końcu rozprawa to nie to samo co przewód sądowy.
    Ale praktycznie skoro przewód sądowy się nie rozpoczął to mamy cały czas
    sytuację jak bezpośrednio po wniesieniu aktu oskarżenia, czyli sąd
    jeszcze nie zaczął się zapoznawać z dowodami i wobec tego nie zdążył ich
    zapomnieć po upływie tych 21 dni [czemu chyba ma służyć ten art. 484 kpk].

    Według mnie ten cały art. 484 §2 kpk jest zbędny i głupi, i prędzej czy
    później będzie uchylony.

    --
    @ Johnson

    --- za treść postu nie odpowiadam