    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: korpor. czesc dalsza
    Date: Sun, 23 May 2004 00:18:14 +0200

    On Sat, 22 May 2004, Robert Tomasik wrote:

    >+ Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl>
    >+ > Zauważ: tylko jeśli ustawa mu na to pozwala. NIE MOŻE zbierać "danych
    >+ > innych" wg własnego widzimisię.
    >+
    >+ Ale jaki zarzut mu postawisz, jakby co? Dane osobowe pracowników mieć
    >+ może.

    Wybrane. Te "nakazane ustawami".
    Jakiekolwiek dane trzymasz powiązane z moją osobą - to są dane osobowe.
    Było chyba coś o "ilości zakupów" tak ? No to taka dana nie jest
    daną osobową. Ale taka dany *przypisana* do osoby - jest daną osobową
    i łamie upoważnienie z powołanego przepisu, IMO.

    >+ > >+ Jeśli założy sobie system premiowy
    >+ > >+ nagradzający dokonanie zakupów w markecie X, to dane o zakupach może
    >+ > >+ przechowywać. Inna sprawa, że taki system narusza inne ustawy.
    >+ >
    >+ > No i to jest sedno sprawy. Fakt że nie ma ustawy pozwalającej
    >+ > na zbieranie takich danych powoduje że ich zbierać nie może.
    >+
    >+ A nie odwrotnie? Nie musi być czasem zabraniającej i dokąd jej nie ma to
    >+ ...

    Tak jest *w przypadku ogólnym*.
    Ustawa "o ochronie" stanowi że danych zbierać *nie wolno*.
    Przepis szczegółowy art. 27.2.6 stanowi wyraźnie że *wolno* zbierać dane,
    ale *tylko* te wymagane przepisami.
    Jak dla mnie jasno i wyraźnie.

    >+ > Nawet "naruszania innych ustaw" być nie musi - IMHO przy powołaniu
    >+ > się na zbieranie danych z 27.2.6 musi być jawne *pozwolenie* (może
    >+ > być w formie nakazu zbierania :)) zebrania danych.
    >+
    >+ No ale pracodawca nie potrzebuje uzyskiwać pozwolenie na zbieranie danych
    >+ osobowych o swoich pracownikach. No bez jaj! To by dopiero było kuriozum.

    Ustawodawca nie potrzebuje nie z powodu kuriozum, a z tego tytułu że:
    - ustawa "o ochronie" pozwala mu zbierać te dane, które są NAKAZANE
    ustawami
    - ustawa o podatku dochodowym NAKAZUJE mu zbierać imię, nazwisko,
    NIP, PESEL i adres zamieszkania
    - ustawa o podatku dochodowym lub ustawa o podatku ryczałtowym
    lub ustawa o rachunkowości lub rozporzdzenienia do wymienionych
    nakazują mu zbierać dane o czasie pracy, wykorzystaniu własnych
    narzędzi,...
    - Kodeks Pracy nakazuje zbierać dane o czasie pracy i czasie wolnym,
    a skądinąd również o płci ;> oraz "stanie wskazującym" (ciąży !)
    - ustawa o systemie pomocy społecznej nakazuje mu zbierać dane
    o okresach chorobowych
    - ...[cały stosik innych, w tym sanepid i BPH]

    Nie jestem w stanie tego już jaśniej przedstawić :(
    NIE MUSISZ pytać pracownika o pozwolenie na zebranie wybraych
    danych. Ale dla KAŻDEJ danej o którą pytasz musisz MIEĆ PODSTAWĘ
    PRAWNĄ.
    A że tych "podstaw" jest od metra i trochę... cóż.

    >+ > Nie wolno zbierać "dowolnych" danych o pracownika, IMO to wynika
    >+ > z przyjętej formuły zapisu (w niektórych innych punktach jej NIE MA)!
    >+
    >+ Nie jestem przekonany, czy masz rację.

    Nie wykluczam że mogę się mylić :)
    Ale przyczytaj powoli powołany przepis.
    A póżniej jeszcze art.6.1 (ustawy "o ochronie") z naciskiem na
    słowo "dotyczące" :) (nie chodzi o dane "określające" osobę,
    a *dotyczące* jej właśnie - IMO oczywiście !).

    >+ Zresztą to można w prosty sposób
    >+ ominąć zresztą. Pozwalamy pracownikom na dokonywanie bezgotówkowych
    >+ zakupów w naszym sklepie i potrącamy należność z pensji na końcu miesiąca.

    Ty chyba prawa pracy nie czytałeś :>
    Potrącić możesz tylko to na co pracownik wyrazi ci pisemną zgodę, i nie
    może to być nieokreślona z góry kwota zakupów !!
    Sklep wystawia KLIENTOWI (owszem, owszem, może mieć bazę klientów którym
    pozwala kupować na kredyt :)) kwit i prosi o zapłatę. Pracownik MOŻE
    podpisać zgodę na potrącenie TEJ KWOTY (a nie "dowolnej i z góry")
    ale nie musi - może zapłacić gotówką :> i wtedy brak podstawy do
    trzymania czegokolwiek w bazie...
    No i sądzę że próba "zespolenia" danych bazy klientów z bazą pracowników
    byłaby wdzięcznym tematem dla rozważań prowadzonych przez GIODO :)
    IMHO - to *muszą* być *oddzielne* bazy !

    >+ Wówczas już takie dane możemy przechowywać, bowiem są to dane dotyczące
    >+ rozliczeń.

    Ano. Pod warunkiem że powiązanie danych klientów z danymi pracowników
    spełnia wymogi art.6.3, IMO ! ;)

    pozdrowienia, Gotfryd