  • Data: 2004-05-23 18:08:16
    Temat: Re: korpor. czesc dalsza
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    wiadomości
    news:Pine.WNT.4.58.0405222359390.-718221@Athlon.port
    ezjan.zabrze.pl...

    Lekturę odrobiłem.

    Przyznaję Ci rację, że dane o zakupach są danymi osobowymi. Faktycznie
    dotyczą one zidentyfikowanej jednoznacznie osoby.

    Ale jeśli pracodawca zastosował formułę polegającą na tym, że pracodawcy
    dokonują bezgotówkowo zakupów w jego sklepie, to jest to umowa
    cywilnoprawna. Co do zasady, o ile pracownik ją podpisze dobrowolnie, to
    żadnych przeciwwskazań do jej zawarcia nie widzę. W tej sytuacji
    przechowywanie danych o dokonanych zakupach jest zgodne z prawem, albowiem
    bez wątpienia jest konieczne do realizacji tej umowy. Skoro tak, to
    zgodnie z art. 23.1 pkt. 3. Oczywiście masz rację, że do obciążenia
    wypłaty jest wymagana zgoda pracownika. No ale to pracodawca musi obliczyć
    tę kwotę.

    Tak więc uważam, ze przy założeniu istnienia umowy o bezgotówkowym
    dokonywaniu zakupów pracodawca jest upoważniony do przechowywania danych
    swoich pracowników dotyczących zakupów w jego własnym sklepie.

    Po za tym, gdybym to ja był tym pracodawcą, to bym zupełnie inaczej sprawę
    rozwiązał. Po prostu wprowadził bym zniżkę 1% dla pracowników i wcale nie
    bawił się w obrót bezgotówkowy. Wówczas już mam prawo gromadzić te dane,
    bo są potrzebne do rozliczenia kasjerów. W ten sposób mogę spokojnie
    uzasadnić potrzebę ich posiadania, czy to koniecznością wywiązania się z
    umowy z pracownikami (ta zniżka), czy to moim ważnym interesem (art. 23.1
    pkt. 5). A co ja jeszcze z tej bazy danych wyczytam, to nikt mi nic nie
    może formalnie zarzucić.

    Zastanawiam się nad podstawą przekazania danych innym firmom. No i
    przychodzi mi do głowy, że można to rozwiązać zgodnie z prawem na obydwa
    powyższe sposoby. Czy to zniżką, czy to zakupami bezgotówkowymi. Z tym, że
    w obydwu wypadkach sprawa oczywiście rozbija się i tak de facto o zgodę
    pracownika. Pracownik przecież może w swoim sklepie zakupić za gotówkę i
    nie korzystać z bezgotówkowej sprzedaży, czy też nie skorzystać z rabatu.

    Tak więc nadal uważam, że tego typu praktyk na gruncie ustawy o ochronie
    danych osobowych nie da się ukrócić, ale za to można próbować od strony
    nieuczciwej konkurencji z tym walczyć.