  • Data: 2006-09-26 17:51:24
    Temat: Re: kontrola policji i... LEGALNE oprogramowanie
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał w wiadomości
    news:Pine.WNT.4.64.0609260229330.2492@athlon64...

    > A widzisz.
    > Skupiasz się na elementach które *nie* dotyczą piractwa samego programu.
    > Może spróbuję jeszcze raz: po czym chcesz poznać "oryginalność"
    > PROGRAMU?

    Na jakim etapie? Na etapie występowania takiego programu w obrocie wydaje się to
    raczej proste. Na etapie istneinia programu w czyimś komputerze sprawa się
    trochę komplikuje, ale w większości wypadków można dowieść, ze w chwili kontroli
    osoba taka nie posiada prawa do użytkowania kopii. Trochę trudniej tu udowodnić,
    że nie posiadała tych praw w przeszłości.

    > To jest jedyny element, który IMO ma jakieś uzasadnienie prawne.

    Nie, no bywa tego więcej. niektóre programy wymagają rejestracji, wiec jak jest
    zarejestrowany na innego użytkownika, to zawsze mozna sprawdzić, w jaki sposób
    ta licencja zmieniła przeznaczenie.

    > Co ma świadczyć o "oryginalności" ? - licencja.
    > Tak wynika z przepisu.
    > Prawda to czy nie?

    Ale o co Ci chodzi z tą oryginalnością, lub nie. przecież nie wym problem, że
    program ejst mniej lub bardziej oryginalny, ile w tym, ze użytkownik nie ma
    prawa do jego użytkowania.

    > Czy licencja może być sprowadzona do wymogu posiadania hologramu?

    Moim zdaniem nie. Ale znam przeciwne poglądy.

    > Na to pytanie nie znam dobrej odpowiedzi - ale znam nieelegancką
    > metodę z pytaniem, już było :) (faktura "ma byc hologram").

    Tutaj musimy juz ustali, czy piszemy o karnym, czy cywilnym aspekcie
    zagadnienia. Z punktu widzenia karnego należy sparwcy dowieść winę. A czy
    włąściciel komputera ponosi wine za to, ze ktoś z kolegów dla checy ukradł mu
    nalepkę? Bo moim zdaniem nie. Aspekt cywilny jest juz bardziej skomplikowany,
    bowiem mamy do czynienia z jakąś tam umową. Skoro właściciel komputera wyraża
    zgodę na powiazanie jego prawa do użytkowania z posiadaniem nalepki, to już jest
    jego sprawa.

    > Ale ja jestem przeciw traktowaniu *wszystkich* wymienionych łącznie!
    > Dlaczego?
    > Ano dlatego, że przy "wyrobach" mamy do czynienia z *materialnymi*
    > elementami wyrażającymi ich wartość.
    > Wartość kawy jest zawarta w cenie kawy, można kilogram podzielić na
    > dwie paczki i ich wartość jest o połowę mniejsza (plus koszt
    > opakowania i pakowania :> większy dla dwu paczek niż jednej)

    Nie zgodzę sie z Tobą w tym zakresie. Na wartość kawy opatrzonej logo znanej
    firmy skąłda sie wartość materialna zawartości opakowania oraz wartośc prestiżu,
    jaki daje znak towarowy. Cześto gęsto bywa tak, że jakaś tam fabryka produkuje
    jednocześnie jakiś wyrów ze znakiem towatrowym znanej firmy 9za jej zgodą i
    przyzoleniem) oraz ten sam wyrób bez takich znaków.Ten drugi bywa tańszy, choć
    znam kilka odmiennych sytuacji.

    > Tym razem poszło o operację zgłoszenia, że twórca programu X chce
    > zadeklarować że w razie czego zgłosi żądanie ścigania nielegalnego
    > używania jego programu. Czy jakiegokolwiek podobnego, ale z Prawa
    > Autorskiego a nie ochrony przemysłowej.

    I jest taka możliwość. Można to zrealizwoać dwutorowo. Albo porzez wstąpienie do
    ZPAV, ZAiKS czy innego podobnego tworu. Albo poprzez bezpośrednie zgłoszenie.