    From: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: gwarancja - rękojmia na sprzęt uzywany
    Date: Mon, 16 Jan 2006 07:58:50 +0800
    Sender: a...@n...agh.edu.pl

    Dnia 15.01.2006 Piotr Szczepiński <p...@s...szczecin.pl> napisał/a:
    > sprawa się rozwija:
    > zadzwoniła do mnie jakaś kobieta z organizacji podobnej do federacji
    > konsumentów ale działającej na rzecz przedsiębiorców, i powiedziała że
    > klient kupujący u mnie używany sprzęt ma rok czasu rękojmii z mocy prawa,
    > chociaz ja daje "od siebie" gwarancje 3 miesiące. Kobieta mówiła dosyć
    > składnie więc podejrzewam że może mieć racje. Zapytałme się jak to jest z

    No zdecydowanie nie ma tu racji jesli to cała informacja którą Ci ntt
    podała.

    > używanymi samochodami kupionymi w komisie. Dostałem odpowiedź że jest to
    > inna historia bo z samochodami to jest komis. Ale ktoś prowadzony przez nich

    Tu się zgadza vide art. 770 kc.

    > wygrał przed sądem sprawę o naprawę samochodu kupionego jako używany w
    > salonie(czyli nie komis). A przecież z używanymi komputerami też jest

    Bez konkretów to informacja że ktoś coś wygrał nie jest nic warta.

    > komis!! Chociaz od momentu wejścia Polski do UE nie funkcjonuje już przecież

    To że cos jest z używane nie oznacz że jst to objęte lub nie umową
    komisową.

    > sprzedaż komisowa (komisant, komitent itp.)
    > Podejrzewam, że wystawiając dokument sprzedaży sprzętu używanego (faktura
    > VAT marża) powinienem dać do podpisania klientowi dokument wykluczający moja
    > odpowiedzialność.... Ale z drugiej strony rękojmia działa z mocy ustawy.
    > Zaznaczam opisywany przypadek to nie jest sprzedaż konsumencka tylko dla

    I owa ustawa (KC) nie zabrania jej wyłączenia bądź ograniczenia przy
    sprzedaży niekonsumenckiej.

    > przedsiębiorcy. Chociaż przy okazji: jak odróżnić sprzedaż konsumencką od
    > niekonsumenckiej. Czy tylko tym że ktoś wziął fakturę na firmę? I czy coś

    Myślę, że wystarczy.

    > się zmienia jeżeli sprzęt używany jest tylko przez dziecko kupującego.

    MZ nie.

    > Moje pytania są takie:
    > 1. czy klient ma racje żądając naprawy lub zwrotu pieniędzy? (normalna
    > usterka podczas eksploatacji nie spowodowana wadą ukrytą)

    A wyłączyłeś lub ograniczyłeś rękojmie w umowie sprzedaży?

    > 2. co zrobić na przyszlość żeby nie było takich sytuacji

    Wyłączyć przy sprzedaży niekonsumenckiej.

    --
    Marcin