eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoRe: gwarancja - rękojmia na sprzęt uzywany › Re: gwarancja - rękojmia na sprzęt uzywany
  • Data: 2006-01-15 23:25:13
    Temat: Re: gwarancja - rękojmia na sprzęt uzywany
    Od: "Piotr Szczepiński" <p...@s...szczecin.pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    sprawa się rozwija:
    zadzwoniła do mnie jakaś kobieta z organizacji podobnej do federacji
    konsumentów ale działającej na rzecz przedsiębiorców, i powiedziała że
    klient kupujący u mnie używany sprzęt ma rok czasu rękojmii z mocy prawa,
    chociaz ja daje "od siebie" gwarancje 3 miesiące. Kobieta mówiła dosyć
    składnie więc podejrzewam że może mieć racje. Zapytałme się jak to jest z
    używanymi samochodami kupionymi w komisie. Dostałem odpowiedź że jest to
    inna historia bo z samochodami to jest komis. Ale ktoś prowadzony przez nich
    wygrał przed sądem sprawę o naprawę samochodu kupionego jako używany w
    salonie(czyli nie komis). A przecież z używanymi komputerami też jest
    komis!! Chociaz od momentu wejścia Polski do UE nie funkcjonuje już przecież
    sprzedaż komisowa (komisant, komitent itp.)
    Podejrzewam, że wystawiając dokument sprzedaży sprzętu używanego (faktura
    VAT marża) powinienem dać do podpisania klientowi dokument wykluczający moja
    odpowiedzialność.... Ale z drugiej strony rękojmia działa z mocy ustawy.
    Zaznaczam opisywany przypadek to nie jest sprzedaż konsumencka tylko dla
    przedsiębiorcy. Chociaż przy okazji: jak odróżnić sprzedaż konsumencką od
    niekonsumenckiej. Czy tylko tym że ktoś wziął fakturę na firmę? I czy coś
    się zmienia jeżeli sprzęt używany jest tylko przez dziecko kupującego.
    Moje pytania są takie:
    1. czy klient ma racje żądając naprawy lub zwrotu pieniędzy? (normalna
    usterka podczas eksploatacji nie spowodowana wadą ukrytą)
    2. co zrobić na przyszlość żeby nie było takich sytuacji

    Piotr Szczepiński napisał(a):
    > prowdzę sklepik komputerowy
    > pół roku temu sprzedałem klientowi uzywany notebook. Dałem gwarancję 3
    > miesiące. Komputer się popsuł kilka dni temu - uszkodzona płyta główna.
    > Klient powołuje się na rękojmę na towar używany, która wynosi rok czasu i
    > żąda naprawy, wymiany lub zwrotu pieniędzy.

    Jeśli jest konsumentem, to powinien powoływać się na niezgodność towaru
    z umową.

    > Komputer w chwili zakupu nie miał wad ukrytych, był tez zgodny z opisem
    > itp. Dla mnie takie żądanie trochę jest niezgodne ze zdrowym rozsądkiem.
    > Bo
    > czy kupując np. używane auto mogę po kilku miesiącach żądać naprawy w
    > przypadku jak się zepsuje?

    Zależy od usterki, wieku i stanu w chwili sprzedaży...

    > Czy klient ma racje?

    Zależy od przyczyn usterki - jeśli jest to coś typowego i wynikającego
    ze zużycia, to nie. Jeśli przyczyny są inne - może mieć.

    KG


Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1