  • Data: 2012-01-04 03:39:31
    Temat: Re: e-sąd - definiowanie roszczeń
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2012-01-04 02:36, Maciek pisze:
    > Witam
    >
    > Pierwszy raz usiłuję skorzystać z e-sądu i szczerze mówiąc jakoś nie
    > mogę przejść przez definiowanie roszczeń, mimo jakże przyjaznego
    > interfejsu użytkownika i bogatego helpa :-/
    >
    > Założenia: chciałbym wprowadzić jako roszczenia odsetki od zapłaconej po
    > terminie faktury nr 1 oraz niezapłaconej faktury nr 2. Przykładowo:
    >
    > Faktura nr 1 na 1000 zł wystawiona 1.1.2011, termin płatności 14.1.2011,
    > zapłacone 500 zł 1.8.2011, 500zł 1.10.2011.
    > Faktura nr 2 na 2000 zł wystawiona 1.2.2011, termin płatności 14.2.2011,
    > niezapłacona

> [...]

    Stąpasz po śliskim gruncie. System e-sądu, albo referendarze, nie
    jest/są przystosowani do tak skomplikowanych roszczeń.

    Generalnie powinieneś - i jest to wykonalne w e-sądzie - pozwać go o
    2000zł z odsetkami:

    - od kwoty 3000zł za okres od ... do ...
    - od kwoty 2500 za okres od ... do ...
    - od kwoty 2000zł za okres od ... do dnia zapłaty

    Kilka razy taki pozew przeszedł i zakończył się wydaniem nakazu zapłaty.

    Ale też kilka razy dostałem przeniesienie do marmurka, ponieważ,
    uwaga-cytuję:

    "Sąd stwierdził brak podstaw do wydania nakazu zapłaty, z uwagi na to,
    iż pozew w pozycji nr 1 został zredagowany w sposób uniemożliwiający
    poprawne wygenerowanie nakazu zapłaty (nie dostosowano go do
    specyfiki elektronicznego postępowania upominawczego). W rubryce
    ,,odsetki'' powód powinien wskazać jedynie okres odsetkowy (data od
    której żąda odsetek) bez powoływania kwot , które winno zamieszczać się
    jedynie w rubryce ,,wartość'' . Dlatego też na podstawie art. 505 [33] §
    1 k.p.c. Sąd postanowił przekazać niniejszą sprawę do [...]"

    Drugim sposobem jest skapitalizowanie odsetek, doliczenie ich do
    należności głównej i dalsze żądanie odsetek od dnia wytoczenia powództwa.

    Tylko musisz to bardzo dokładnie opisać w pozwie - jakie faktury, jaki
    termin płatności, ile odsetek.

    A i tak ryzykujesz, że jak referendarz stwierdzi, że te 3 minuty na
    pozew to za mało na jego ogarnięcie, to ci wyda postanowienie o
    przekazaniu, "gdyż przytoczone w treści pozwu okoliczności budzą
    wątpliwości" i na tym się skończy :)

    --
    Liwiusz