  • Data: 2012-01-04 16:27:33
    Temat: Re: e-sąd - definiowanie roszczeń
    Od: Maciek <m...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2012-01-04 14:45, Liwiusz pisze:
    > Pozew przechodzi jak nic nie wybierzesz. I tak z mocy prawa sprawa po
    > sprzeciwie trafi do sądu właściwego dla zamieszkania pozwanego.
    Dzięki. Wszystko było pięknie, zdefiniowałem dowody, roszczenia,
    wysmarowałem uzasadnienie i co? I wielkie gieeeee. Wywaliło mnie w
    momencie składania pozwu :-> Teraz wszystko mogę wprowadzić od początku,
    dobrze, że przynajmniej uzasadnienie wstawiałem metodą kopiuj-wklej, bo
    byłbym mocno zirytowany, gdybym musiał je pisać od podstaw :-)

    To skoro mam zacząć wszystko od początku, to jeszcze się upewnię, że
    dobrze robię ze skapitalizowanymi odsetkami. Znalazłem przykład na
    stronie e-sądu z poprawnie skapitalizowanymi odsetkami. W przykładzie
    mamy następujące dokumenty:
    1. faktura VAT 1/09 z dnia 23.06.2009 na kwotę 450 PLN, termin zapłaty
    30.06.2009
    2. wpłata 450 PLN w dniu 20.07.2009
    3. Faktura VAT 2/09 z dnia 01.08.2009 na kwotę 300 PLN, termin zapłaty
    08.08.2009
    4. wpłata 200 PLN w dniu 30.08.2009
    5. faktura VAT 3/09 z dnia 03.09.2009 na kwotę 250 PLN, termin zapłaty
    10.09.2009

    I roszczenia:
    1. 3,21 PLN - skapitalizowana kwota odsetek za opóźnienie w zapłacie
    kwoty głównej w wysokości 450 PLN wynikającej z faktury VAT nr 1/09,
    odsetki wyliczone za okres od 01.07.2009 do 20.07.2009 z odsetkami
    ustawowymi od dnia wniesienia pozwu do dnia zapłaty
    2. 100 PLN - należność główna wynikająca z faktury VAT nr 2/09,
    pozostała do zapłaty po uiszczeniu kwoty 200 PLN z odsetkami
    ustawowymi od dnia wniesienia pozwu do dnia zapłaty
    3. 14,89 PLN - skapitalizowana kwota odsetek za opóźnienie w zapłacie
    kwoty głównej w wysokości 100 PLN wynikającej z faktury VAT nr 2/09,
    odsetki wyliczone za okres od 09.08.2009 do dnia 30.09.2010 z odsetkami
    ustawowymi od dnia wniesienia pozwu do dnia zapłaty
    4. 1,57 PLN - skapitalizowana kwota odsetek za opóźnienie w zapłacie
    kwoty 200 PLN wynikającej z faktury VAT nr 2/09, odsetki wyliczone za
    okres od 09.08.2009 do dnia 30.08.2009 z odsetkami ustawowymi od dnia
    wniesienia pozwu do dnia zapłaty
    5. 250 PLN - należność główna wynikająca z faktury VAT nr 3/09
    z odsetkami ustawowymi od dnia wniesienia pozwu do dnia zapłaty
    6. 34,28 PLN - skapitalizowana kwota odsetek za opóźnienie w zapłacie
    kwoty głównej w wysokości 250 PLN wynikającej z faktury VAT nr 3/09,
    odsetki wyliczone za okres od 11.09.2009 do 30.09.2010 z odsetkami
    ustawowymi od dnia wniesienia pozwu do dnia zapłaty

    Z Twojej wypowiedzi zrozumiałem mniej więcej, że skapitalizowane odsetki
    powinny być dodane do kwoty głównej, czyli powyższe roszczenia wyglądały
    by mniej więcej tak:
    I. roszczenie 1
    II. roszczenia 2+3+4
    III. roszczenia 5+6
    Ale coś nie jestem przekonany, czy dobrze zrozumiałem :-)

    U mnie to jest bardziej skomplikowane, bo pierwsza faktura była
    właściwie spłacana na 4 razy, przykładowo:
    1. faktura 1 na 1000 PLN, wpłata 400, 200, 200, 200.
    2. w międzyczasie wystawione 2 inne faktury
    co tworzy u mnie dość długi ciąg roszczeń - odsetki od należności
    głównej 1000 PLN, 600 PLN, 400 PLN, 200 PLN, oraz od całkowicie
    niespłaconych należności z 2 kolejnych faktur. Jak rozumiem, tak ma być? :-)

    Maciek