  • Data: 2003-03-16 01:23:20
    Temat: Re: druk RMUA jaka podstawa prawna?
    Od: "PiotrR" <w...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "arconuss" <a...@w...pl> napisał w wiadomości
    news:16996-1047638427@as1-4.torun.dialup.inetia.pl..
    .
    > Firma w której pracowałem została przejęta przez inną firmę. Dotychczas
    > otrzymywałem druki RMUA, które miały nazwę ZUS RMUA, były sygnowane
    podpisem
    > i pieczątką pracodawcy. Teraz otrzymuję dokument (też format A4), który
    > nazywa się pasek płacowy: nie ma żadnej pieczątki a podpis jest skanowany
    > komputerowo.
    > (zawiera on wszystkie informacje merytoryczne, które powinny być na RMUA).
    >
    > 1. Czy ta forma może zastępować RMUA (czy RMUA jest drukiem
    > sformalizowanym)?
> [...]

    To co dostajesz to zwykłe wyliczenie ile zarabiasz i co się na to składa

    RMUA - to oficjalne oświadczenie/potwierdzenie pracodawcy dla pracownika, że
    opłaca składki emerytalne, rentowe, zdrowotne i inne od twoich poborów do
    ZUS.
    Ostatnio jest nawet wyposażony w zaświadczenie o opłaceniu zdrowotnego
    które można przedstawić u lekarza.
    Podpisy muszą być.

    Jest obowiązek przekazywania takiego dokumentu pracownikowi co miesiąc
    po przekazaniu tych samych danych do ZUS.

    W momencie gdy go nie dostajesz to z prawdopodobieństwem 99% nie są
    płacone składki do ZUS - lepiej o to zadbać.
    Aby to sprawdzić możesz sam iść do ZUS i dowiedzieć się jakie składki i
    dokumenty trafiły do nich ostatnio na twoje konto.

    Jednak zdarza się dużo firm które przekazują RMUA pracownikom, ale i tak
    nie płaca składek.

    Podstawy prawne (m.in.):
    Ustawa z dnia 13 października 1998 o systemie ubezpieczeń społecznych
    (Dz. U. Nr 137, poz. 887 z późn. zm),
    Ustawa z 6 lutego 1997 r. o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym
    (Dz. U. Nr 28, poz.153 z późn. zm.)
    Ustawa z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z
    ubezpieczenia
    społecznego w razie choroby i macierzyństwa (Dz. U. Nr 60, poz. 636 z późn.
    zm.),
    Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 4 grudnia 1998 w
    sprawie określenia wzorów zgłoszeń do ubezpieczeń społecznych i
    ubezpieczenia
    zdrowotnego, imiennych raportów miesięcznych i imiennych raportów
    miesięcznych korygujących, zgłoszeń płatnika, deklaracji rozliczeniowych i
    deklaracji rozliczeniowych korygujących oraz innych dokumentów (Dz. U. Nr
    149,
    poz. 982),

    Pozdrawiam
    PiotrR