  • Data: 2006-03-04 23:05:33
    Temat: Re: dom, dlugi i art 527 kodeksu cywilnego
    Od: "trojden" <t...@v...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "r" <...@w...pl> napisał w wiadomości
    news:duc7s2$1hc$1@atlantis.news.tpi.pl...
    > Witam,
    > moi rodzice wpakowali sie w kilka kredytow z ktorymi sobie nie radza i
    > swego czasu przepisali na mnie swoj dom (darowizna).
    >
    > Kilka dni temu dostalem pismo mowiace o tym ze w mysl art 527 kodeksu
    > cywilnego mam zaplacic to co sa winni rodzice :|
    > Czytalem o tym art. ale pewnych spraw nie rozumiem:
    >
    > 1. czy teraz te kredyty spadna na mnie z calym procesem ich egzekucji ?
    > czyli komornik, zajecie wyplaty itp ? z tego co wiem moge wskazac jakis
    > inny majatek rodzicow... ale nie ma co wskazywac

> [...]

    Z opisu sprawy wynika że wierzyciel twoich rodziców zastosował klasyczną
    skargę pauliańską, czyli możliowość realizacji wierzytelności z majątku,
    który został przepisany na osobę 3-cią - ciebie. Oznacza to że wierzyciel za
    pośrednictwem komornika może spokojnie np. zlicytować twój dom. Jeżeli
    dokonano darowizny lub sprzedaży majątku dłużnika na rzecz osoby bliskiej
    (rodzina) to taka czynność prawna spokojnie może zostać uznana za nieważną,
    gdyż miała na celu pokrzywdzenie wierzycieli. I wydaje mi się że dłużnik
    może rozpocząć egzekucję twojego domu już teraz, bez zadnego dodatkowego
    wyroku Sądu (może się mylę), właśnie na podstawie skargi pauliańskiej. Wtedy
    tobie będzie przysługiwać możliwość obrony - powództwo przeciwegzekucyjne
    (spore koszty, marne szanse), w którym będziesz musiał dowieść bezprawności
    egzekucji, tj. przekonania sądu że dom został ci sprezentowany przez
    rodziców z innego powodu niż ich długi.
    Ciężar dowodu że czynność nie miała takiego celu spoczywa w twojej sprawie
    na dłużniku (czyli tobie), z uwagi na pokrewieństwo (gdyby dom kupił ktoś
    obcy to ciężar dowodu spoczywałby na wierzycielu). Reasumując to ty będziesz
    musiał udowodnić ze dom został na ciebie przepisany bez związku z kłopotami
    rodziców. Niestety, twoje szanse oceniam bardzo kiepsko - jeśli wierzyciel
    ma dobrego adwokata to daję mu 99% szans na wygranie tej sprawy, zwłaszcza
    że to ty bedziesz musiał przekonać sąd a nie on!
    Licytacja domu to fatalna sprawa bo zostanie sprzedany za ułamek wartosci, a
    do tego dojdą jeszcze niebotyczne prowizje komorasa. Dlatego na twoim
    miejscu zrobiłbym wszystko żeby do tego nie doszło, nie wykluczając opcji
    obciążenia hipoteki tego domu, choć pytanie jest czy zdążysz i dasz radę bo
    w takiej sytuacji to może być trudne, choć myślę że jest możliwe.