    From: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: dezubekizacja
    Date: Mon, 5 Sep 2022 12:19:52 +0200
    <tdqrt9$oqt$1@gioia.aioe.org> <svfMK.2008466$70_9.1800891@fx10.ams1>
    <tdtfd4$17ff$1@gioia.aioe.org> <CcCMK.1175590$B0_9.680667@fx13.ams1>
    <tdvid1$onu$1@gioia.aioe.org> <kRUMK.874036$MWc5.444381@fx06.ams1>
    <te4iht$f71$1@gioia.aioe.org> <j5UNK.1534567$B0_9.552076@fx13.ams1>
    <te9v01$1cjm$1@gioia.aioe.org> <ysxPK.2733$%fx6.2512@fx14.ams1>
    <ten1r3$154p$1@gioia.aioe.org> <TiSPK.12292$9f26.5170@fx09.ams1>
    <tepv20$b3s$1@gioia.aioe.org> <T_bQK.32080$%fx6.8001@fx14.ams1>
    <testoe$1p3a$1@gioia.aioe.org> <0sbRK.160079$YC96.93706@fx12.ams1>

    > A wczesniej uwarunkowania.

    Co nie jest usprawiedliwieniem, ponieważ w ten sposób można
    usprawiedliwić każdego za wszystko.

    Wiem... powtarzam się...

    > Z określonych powodów. Ktos im wczesniej zrył berety.

    Co nie jest usprawiedliwieniem, ponieważ w ten sposób można
    usprawiedliwić każdego za wszystko.

    > Mam niepokojące przekonanie, że niewolnicy tez uważali to za normę.
    > Jakby nie byli niewolnikami i przy kasie, to tez mieliby niewolników.

    Tylko ci źli :P
    Dobry człowiek, który przestał być niewolnikiem i miałby kasę, to raczej
    nie skazałby na taki los innego człowieka...
    A jakby jednak skazał w myśl zasady "teraz kurwa ja" - to znaczy, że
    jednak nie był dobrym człowiekiem :)

    W różnych okresach i w różnych rejonach to różnie wyglądało.
    To, że taka była norma nie oznacza, że niewolnik był zadowolony, że jest
    niewolnikiem. Albo niewolnica, której dzieci należały do pana i mógł je
    sprzedać... nie sądzę, że niewolnice-matki taki proceder traktowały jak
    coś normalnego, a tym bardziej moralnego.
    Doskonale zdawano sobie sprawę czym jest niewolnictwo.
    Były bunty, były rozdawane przywileje i prawa (dla niewolników) ze
    strachu przed buntem itd...
    Nie po to niewolnicy się buntowali, żeby w swoich społecznościach
    wprowadzać niewolnictwo...
    Podejście do niewolnictwa ewoluowało nie bez powodu.
    Nawet tzw. wolni ludzie nie byli wolni, bo byli własnością władcy
    (króla, faraona...).
    To temat na osobną dyskusję :)

    Ja z kolei mam niepokojące ważenie, że jednak większość niewolników nie
    uważała tego za normę, a tym bardziej za moralne z ich punktu widzenia.
    Żyjesz sobie spokojnie we wiosce gdzieśtam, nie masz nawet pojęcia, że
    istnieje takie zjawisko jak niewolnictwo, przychodzą jacyś faceci z
    mieczami, wyrzynają pół wioski, a z ciebie, z twojej żony i dzieci robią
    niewolników... nadal byś twierdził, że to normalne i moralne?

    Dzisiaj jesteśmy (a przynajmniej ci, którzy tego chcą) trochę mądrzejsi.
    Wiemy - wszyscy wiedzą - że niewolnictwo, rasizm, czy homofobia są złe...
    Twierdzenie w XXI wieku, że rasista (homofob... itp.) może być dobrym
    człowiekiem, bo... bo został tak uwarunkowany, to kompletne
    nieporozumienie. A już na pewno nie jest usprawiedliwieniem dla rasistów
    i homofobów, że to wypierają. Oni też potrafią czytać, chodzili do
    szkoły, uczyli się historii... i doskonale wiedzą co to jest.
    Ale im to pasuje, bo są złymi ludźmi.

    Pozdrawiam
    Piotr