    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Thu, 28 Jun 2012 21:53:09 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: ciekawostka - stosowanie się do przepisów drogowych
    <js1d79$j87$1@inews.gazeta.pl> <js1f86$eso$1@news01.versatel.de>
    <js1gjt$s25$1@inews.gazeta.pl> <Pine.WNT.4.64.1206222154240.1252@quad>
    <js5c6m$2r0$1@inews.gazeta.pl> <Pine.WNT.4.64.1206242339500.4024@quad>
    <js9fb5$51m$1@inews.gazeta.pl> <Pine.WNT.4.64.1206252243280.2988@quad>
    <jsbhrq$l6$1@inews.gazeta.pl> <Pine.WNT.4.64.1206262337540.3232@quad>
    <jsf3l9$1rb$3@inews.gazeta.pl> <Pine.WNT.4.64.1206280039290.2840@quad>
    <jsh1e1$ouu$1@inews.gazeta.pl> <jsh2pp$7mo$1@inews.gazeta.pl>
    <jsh40e$ngb$1@inews.gazeta.pl> <Pine.WNT.4.64.1206281417140.908@quad>
    <4fec5f06$0$1306$65785112@news.neostrada.pl>
    <Pine.WNT.4.64.1206281712470.272@quad> <jsibcb$27t$1@inews.gazeta.pl>

    On Thu, 28 Jun 2012, Przemysław Adam Śmiejek wrote:

    > No ale chodzi o to, że państwo nie dostosowało i dostosowania nie ma.
    > Jak się państwo zobowiąże do dostosowania np. dróg do jazdy po nich

    Dla ustalenia uwagi: ratyfikuje stosowną umowę m-narodową bez
    stosownych zastrzeżeń. Polska ratyfikowała KW z zastrzeżeniami,
    acz problemu który wałkujemy one nie dotyczyły (więc nie mają
    zastosowania).

    > czołgami, ale nie wywiąże się i nadal będzie obowiązywał w Polsce zakaz
    > jazdy czołgiem, to masz prawo jechać czołgiem i zharatać nawierzchnię na
    > Eurostradach?

    Inaczej.
    Nie da się mnie skutecznie za to ukarać, bo w razie czego
    odeślę ich do Liwiusza ;) (ETŚ).
    Nie mogę zostać uznany winnym, nie da się więc mnie również
    obciążyć kosztami przekroczenia nieważnego przepisu.
    Takie przypadki były już rozważane (nie wiem czy tu czy na
    .podatki) w kontekście podatkowym, wnioski są takie, że
    nawet może być tak iż urzędnik zobowiązany do egzekucji
    przepisów może z mocy regulaminu służby (lub stanowiska
    pracy) być zobowiązany aby mnie ścigać, po czym sąd
    jest zobowiązany mnie zwolnić od winy, kary i odpowiedzialności.

    Inaczej mówiąc, w zależności od "działki" przepisu,
    kontrola skarbowa lub policja drogowa może usiłować
    wlepić mi mandat (przy skarbówce dochodzi wersja
    z decyzją i jej egzekucją przed uprawomocnieniem
    całej operacji), i jego nieprzyjęcie kończy się
    w momencie w którym sąd do którego skierowano sprawę
    nie podlega pod tenże regulamin.
    Przy skarbówce oczywiście wraca wyegzekwowana kwota
    plus odsetki.
    Jakby sąd o tym zapomniał, to oczywiście dochodzi
    walka aż do ETS, i zdarza się to nie tylko Polakom
    (ale z opisów wynika, że uznawanie przez sądy bezprawności
    przepisów gdzieś na poziomie drugiej instancji przestało
    już być czymś wyjątkowym, widać Polska za dużo "mandatów
    za bezprawie" płaci).

    Formalnie określenie "mam prawo" jest więc uproszczeniem,
    ale wynik jest mniej więcej taki sam.

    Nie do końca podobnie, ale poprzez podbną "efektywność"
    działa jazda z prędkością >Vdop ale <Vdop+10kmph
    w zakresie postępowania mandatowego.

    Legalna nie jest, nie można powiedzieć że "mam prawo",
    ale nie ma możliwości ukarania (z zastrzeżeniem, że
    ew. ukaranie przez sąd w *tym* przypadku byłoby możliwe,
    więc w zakresie "sądowym" nie pokrywa się ze sprawą
    konwencji).

    pzdr, Gotfryd