  • Data: 2007-08-01 15:27:10
    Temat: Re: cesarskie cięcie nielegalne?
    Od: Sebcio <s...@n...com> szukaj wiadomości tego autora

    granadax pisze:

    > Witam, interesuje mnie (nie wiem czy istniejący) prawny zapis, który mówiłby o
    > tym, iż wykonanie cesarskiego cięcia bez wskazań, czyli na tzw życzenie
    > pacjentki jest nielegalne, niezgodne z prawem, przestępstwo?
    > Wdzięczna będę za informacje, a także ciekawe odnośniki.
    > I odwrotnie, czy pacjentka ma prawo odmówić zgody na poród sn i zarządać cc?
    > Intersują mnie wyłącznie dokumenty, nie osobiste sądy i refleksje

    Nie ma przepisów zakazujących wykonania cesarskiego cięcia "na żądanie"
    i bez wskazań medycznych. W ogóle problematyczne jest dowiedzenie, że
    wykonano cesarskie cięcie bez wskazań. Lekarz który podjął decyzję o
    wykonaniu CC może znaleźć masę uzasadnień, w tym psychiczny stosunek
    położnicy do porodu. Każdy położnik wie, że lęk przed porodem może
    powodować wstrzymanie akcji porodowej - w konfrontacji z odejściem płynu
    owodniowego może to zwiększyć ryzyko infekcji płodu i to już będzie
    podstawą do wykonania CC. Jeśli w wyniku kwalifikacji do porodu nie
    stwierdzono podstaw do CC (np. nieodpowiednie wymiary miednicy) a
    położnik "z biegu" przystąpił do CC to można tu się przyczepić o ile
    wynikiem CC będą powikłania. Z drugiej strony może się okazać że lekarz
    wyciągnie z dokumentów zapis KTG, z którego wynika że płodowi groziło
    niedotlenienie mózgu... Może też wywieść z badania USG dużą masę płodu.
    Przyczyn może być masa, o których pacjentka może zostać niepowiadomiona
    (aczkolwiek powinna być, no ale wiadomo jak to w polskich szpitalach
    jest...).

    Pacjentka zawsze ma prawo odmówić zgody na poród fizjologiczny. Lekarz
    jednak nie ma obowiązku przeprowadzenia zabiegu chirurgicznego, jeśli w
    jego opinii brak wskazań. Z drugiej strony nastawienie pacjentki może
    być zagrożeniem dla płodu (o czym napisałem powyżej) i lekarz dokona CC.

    Normalny położnik nie wykona CC bez powodu. Prawidłowo przebiegający
    poród fizjologiczny jest cały czas uważany za lepszy dla dziecka niż CC
    a preferowanie tu interesu położnicy przeczy idei porodu.

    --
    Pozdrawiam,
    Sebcio