  • Data: 2024-01-02 01:17:09
    Temat: Re: a w Sejmie sie dzieje
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> szukaj wiadomości tego autora

    On 2023-12-31, Shrek <...@w...pl> wrote:

    > Wiesz - jak studiowałem to wszystkich doktorów na wydziale znałem i
    > mniej więcej wiedziałem czym się zajmują. Doktorantów też;) Może na
    > wacie coś ciekawego robią.

    Generalnie polska nauka sprowadza się do tego gdzie studiowałeś,
    ewentualnie na Wacie, oraz musi Cię to ciekawić? :)

    Teza, którą mógłbys ewentualnie probować bronić to, ze w Polsce nie ma
    (jest bardzo mało) R&D o wystarczającej masie krytycznej, żeby czegoś
    istotnego dokonać. To w sensie efektu końcowego, liczonego np. wynikami
    sprzedaży produktu (licencji etc.). Ale że nie prowadzi się badań, w tym
    wartościowych to, hmmm, taka dość gruba przesada.

    Uczelnie zwykle prowadzą badania podstawowe. Mogą dotyczyć one rzeczy
    fundamentalnych, bez klarownych ram czasowych gdy coś z tych badań
    zrealizuje się jako rzecz uzytkowa. Nadal sa one istotne i zwykle
    powiększają zasoby wiedzy. Mogą tez prowadzić badania stosowane, które
    zmierzają do opracowania różnych technologii. I tu jest coś takiego jak
    gotowość technologiczna (Technology Readiness Levels), skala od 1 do 9,
    gdzie w zakresie 1-3 to rzadko, które R&D* coś robi. A dzieje się tak,
    bo niewiele R&D na to stać, więc jesli już się porywają to są to DUŻE
    MNC. A nawet te, zwykle wolą rozwijać technologie przez współprace z
    uczelniami, niż robić to w oparciu wyłącznie o własne zasoby. Znakomita
    wiekszośc tak zwanych R&D to robi badania (opracowania technologii,
    produktu) w zakresie 5-9.

    Tez sobie dobrze uświadomic, że wiele badań w tym w naukach stosowanych
    to też nie oznacza wcale rewolucyjnego produktu przynoszący miliardy
    dolarów zysków, a rózne ulepszenia, co by było np. taniej lub czysciej lub
    trochę inaczej (inna funkcjonalność).

    *) R&D to dla jasności część naukowo-badawcza firmy nastawionej na zysk.

    --
    Marcin