  • Data: 2023-12-31 03:11:52
    Temat: Re: a w Sejmie sie dzieje
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> szukaj wiadomości tego autora

    On 2023-12-25, Shrek <...@w...pl> wrote:

    > Kultura to efekt własnie uwarunkowań społecznych.

    Warunki to nie uwarunkowanie. Jak pierwszy raz wyjechałem z Polski na
    dłużej to po powrocie (6 miesięcy) najbardziej uderzył mnie brud i
    ogólna szarość. A to już była połowa lat 90. I co, to była kultura czy
    też inne priorytety ludzi żyjących w dość biednym kraju?

    W takich Indiach masz naprawdę skrajną biedę. Ktoś kto śpi na ulicy i
    pewnie innego życia nie zna, nie będzie latał i szukał kibla w miejscu
    gdzie zawsze jest pełno ludzi. Jakbyś mu zapewnił godziwą pracę (nawet
    jak na warunki indyjskie), własne miejsce do spania, kibel, to sądzisz,
    nadal będzie srał na ulicy? Jak to się dzieje, że Hindusi za granicą nie
    srają w miejscach publicznych?

    Nieco bardziej skomplikowany problem jest MZ ze stosunkiem do kobiet,
    ale nawet tu, jeśli zdarzy się coś szczególnie nagannego (podług kultury
    zachodniej) to jest przecież awantura na cały kraj. Z tym, że niestety,
    te problemy są MZ jednak częścią kultury, głównie przeszłej, ale i nadal
    obecnej i akurat tu, czynnik dobrobytu nie modyfikuje zachowań
    zerojedynkowo. Na ile potrafię ocenić z zewnątrz, hiduscy chłopcy
    chowani są dużo mniej restrykcyjnie niż dziewczynki. Wolno im dużo
    więcej. No ale, czy jeszcze 2-3 pokolenia temu w Polsce nie było
    podobnie? Owszem, nie paliliśmy za często kobiet na stosach po śmierci
    małżonka, tylko czy to aby nie jedyna istotna różnica?

    --
    Marcin