    From: Shrek <...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: a w Sejmie sie dzieje
    Date: Mon, 18 Dec 2023 21:31:07 +0100
    <ulcjjb$g56$3$nadir@news.chmurka.net> <ufreN.3432$ogWb.2002@fx14.ams1>
    <ulevjj$ehn$5$nadir@news.chmurka.net> <WTMeN.24215$Sl64.8926@fx09.ams1>
    <ulgnlv$oe1$1$Shrek@news.chmurka.net> <iETeN.4756$RCGb.547@fx10.ams1>
    <uli7c6$ohe$1$Shrek@news.chmurka.net> <4otfN.2678$Gq%d.70@fx03.ams1>
    <ulm8qa$d8n$1$Shrek@news.chmurka.net>
    <1oxnvj26csj56.1jiky57fc2nq3$.dlg@40tude.net>
    <ulq0te$juk$2$Shrek@news.chmurka.net>
    <1hg0hewrb370x.1lekveg9xze0m$.dlg@40tude.net>
    <ulq4dr$juk$12$Shrek@news.chmurka.net>
    <izaa2nl51yv1.56kx7r9651mu$.dlg@40tude.net>

    W dniu 18.12.2023 o 21:01, J.F pisze:

    > Ta gmina, mogła później sie przenieść do Izraela.

    Znów - zależy czy to było prywatne stowarzyszenie żydów to mogą sobie
    przenosić adres korespondencyjny. Ale chyba nie było:

    "W okresie II Rzeczypospolitej na terenie byłego zaboru pruskiego
    żydowski związek wyznaniowy działał na podstawie tytułu II ustawy z 23
    lipca 1847 r. ,,o stosunkach do Żydów" (Zbiór ustaw pruskich Nr 30)[5].
    Następnie podstawą do działania było rozporządzenie Prezydenta RP z 14
    października 1927 o uporządkowaniu stanu prawnego organizacji gmin
    wyznaniowych żydowskich na obszarze RP z wyjątkiem województwa śląskiego"

    Natomiast kontunuatorem tych gmin (po wielu perypetiach) jest:

    "Związek Gmin Wyznaniowych Żydowskich w RP działa w oparciu o ustawę z
    dnia 20 lutego 1997 o stosunku Państwa do gmin wyznaniowych żydowskich w
    Rzeczypospolitej Polskiej[2]. Zarejestrowany został jednak już w 1993
    jako kontynuacja Związku Religijnego Wyznania Mojżeszowego, powstałego
    na ogólnopolskim zjeździe kongregacji w dniach 9 i 10 sierpnia 1949
    roku[3]. 19 listopada 1991 roku na zjeździe Związku Religijnego Wyznania
    Mojżeszowego przekształcono go w Związek Gmin Wyznaniowych Żydowskich[4]. "

    Więc tak średnio izrael ma cokolwiek do tego - a w zasadzie to wcale.

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Zwi%C4%85zek_Gmin_Wyzn
    aniowych_%C5%BBydowskich_w_Rzeczypospolitej_Polskiej

    > Nie nie, to była organizacja religijna.
    > Takie stowarzyszenie w zasadzie, tylko mało formalne.

    A jednak nie bardzo...

    > Mieli i dawniej. Ten wysoki % muzułmanów też sie nie wziął calkiem
    > pokojowo (podobnie jak u nas katolików po 966).

    No tak sądzę, że jakoś to się stało w "tradycyjny" sposób - czyli,
    podboje, gwałty itp.

    > Chyba nie zawsze,

    Ci co są bogatsi, to albo są zadowoleni z siebie albo... lubią mieć
    władzę a tą najprościej zdobyć nad niezadowolonymi ziomkami, co szukają
    szczęścia w ekstremiźmie.

    > a czemu? Szkoły publiczne takie same.

    A jednak murzyni w stanach i "inżynierowie" w europie są gorzej
    wykształceni. Zresztą mieszkańców starej europy też to dotyczy -
    większość tych co do wszyskiego doszli sami to jednak dostali kopa od
    rodziców:P

    > No nie byłbym taki pewien ... jak to tam w Grecji i Rzymie było?

    Trzeb by sprawdzić, ale instytucję małżeństwa znali i chyba ruchanie się
    po kątach mając małżonka było tępione. Oczywiście co wolno konsulowi czy
    senatorowi...

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!