  • Data: 2013-06-03 22:45:15
    Temat: Re: Zbycie i nabycie całości lub części spadku
    Od: Dezeusz <l...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2013-05-26 16:17, poszukiwacz pisze:
    > W art. 1051 kc jest tak jakby rozróżnienie na "udział spadkowy" oraz
    > "część spadku". Ja rozumiem to w ten sposób że "udział spadkowy" jest
    > potwierdzony dopiero po wydaniu postanowienia stwierdzającego nabycie
    > spadku lub po zarejestrowaniu aktu poświadczenia dziedziczenia.
    > Natomiast "całość spadku" lub "część spadku", przypadająca spadkobiercy
    > który spadek przyjął, określa jakościowo prawo spadkobiercy które nie
    > jest jeszcze potwierdzone ilościowo.
    >
    > PYTANIE:
    > Czy spadkobierca który złożył przed notariuszem oświadczenie o nabyciu
> [...]

    Nabycie spadku datuje się na jego otwarcie tj. śmierć spadkodawcy. Co za
    tym idzie - jak w dniu 1 czerwca 2013 roku umrze nam "bogaty wujek" to
    jeśli jesteśmy jego jedyną rodziną i nie zostawił testamentu to
    dziedziczymy - 1 czerwca 2013 roku.

    Spadkobierca ustawowy / testamentowy może spadek przyjąć i odrzucić
    (art. 1012 i nast kc).
    Umowa zbycia spadku może być zawarta dopiero po przyjęciu spadku przez
    spadkobiercę, umowa zawarta przed przyjęciem spadku jest nieważna.
    Ustawa wprawdzie nie wymaga, by spadkobierca legitymował się
    stwierdzeniem nabycia spadku lub zarejestrowanym aktem poświadczenia
    dziedziczenia. Co do zasady należałoby uznać, że postanowienie w
    przedmiocie stwierdzenia nabycia spadku przez kilku spadkobierców
    powinno zostać już wydane lub też powinien zostać sporządzony akt
    poświadczenia dziedziczenia, gdyż pozwala ono na prawidłowe określenie
    kręgu spadkobierców czy też doprecyzowanie wysokości udziału w spadku
    przysługującemu zbywcy.

    Ważna jest również forma, którą należy takiej umowie nadać tj. forma
    aktu notarialnego pod rygorem nieważności (patrz art. 1052 par. 3).
    Ponadto art 19 ust 6 ustawy o spadkach i darowiznach nakłada na
    notariusza obowiązek uzyskania od zbywcy spadku pisemnej zgody
    naczelnika urzędu skarbowego albo zaświadczenia wydanego przez
    naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego, że nabycie spadku jest
    zwolnione od podatku lub że należny podatek został zapłacony albo
    zobowiązanie podatkowe wygasło wskutek przedawnienia (naczelnik wyda
    zaświadczenie w oparciu o deklarację podpartą prawomocnym post. sądu o
    nabyciu spadku lub akcie poświadczenia).

    Co do art. 1036 - obowiązuje on tylko dla udziału w przedmiocie
    należącym do spadku, a nie udziale w spadku!!!! Zmarł nasz ojciec, który
    był właścicielem kamienicy w Alejach Jerozolimskich xx w Warszawie, a ja
    jako jego spadkobierca sprzedaję nie cały przysługujący mi udział w
    spadku (nieruchomość nie wyczerpuje spadku, gdyż są jeszcze liczne
    lokaty bankowe oraz liczne gruntu w Zakopanem), tylko udział w tej
    konkretnej nieruchomości. Dopiero wtedy, w przypadku braku zgody
    któregokolwiek z pozostałych spadkobierców, rozporządzenie jest
    bezskuteczne o tyle, o ile naruszałoby uprawnienia przysługujące temu
    spadkobiercy na podstawie przepisów o dziale spadku. Tj. jeśli Sąd w
    postępowaniu o dział spadku stwierdził, że naszą przedmiotową kamienicę
    przyzna innemu spadkobiercy, to roszczenie nabywcy przedmiotu spadku
    ogranicza się tylko do spłaty (acz w skrajnym przypadku, np. po
    zaliczeniu darowizn dokonanych na rzecz zbywcy, może nie otrzymać nawet
    spłaty).