  • Data: 2013-05-27 11:25:00
    Temat: Re: Zbycie i nabycie całości lub części spadku
    Od: poszukiwacz <o...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    witek wrote:
    > Po pierwsze bez jakiegokolwiek dokumentu formalnie nie wiadomo jeszcze
    > jaką część spadku dostaniesz, wiec o ile dwie strony się dogadają i nie
    > będą miały wzajemnych pretensji to pewnie nikt sie nie bedzie czepiał.
    Tak, nie ma pewności jaka będzie wartość liczbowa udziału
    spadkowego w ułamkowym odniesieniu do wszystkich spadkobierców
    ale jeśli u notariusza spotkają się dwaj spadkobiercy i obydwaj
    uznają swoje roszczenia do spadku to uważam że mogą rozporządzić
    wobec siebie częścią lub całością praw do spadku należnemu
    każdemu z nich (który nie jest określony dokładnym ułamkiem a
    tylko z nazwy). Czyli brat A może kupić od brata B część lub
    całość praw i obowiązków spadkowych związanych z osobą brata B.
    Jest w tym ryzyko, hazard, na który strony się godzą więc i
    wartość nabywanych praw może być nisko wyceniona. Czynnik ryzyka
    jest częsty w umowach - na przykład hipoteka odwrócona, dożywocie.

    > Może to być np osoba trzecia względem, której masz dług. Przed
    > stwierdzeniem nabycia spadku tknąć cię nie może, po stwierdzeniu nabycia
    > spadku, okazuje się, że juz tego spadku nie masz i nie ma komornik co
    > egzekwować.
    Nie zgodzę się z tym. Już od chwili złożenia oświadczenia o
    przyjęciu spadku - spadkobierca odpowiada za długi i to nie tylko
    majątkiem ze spadku ale także swoim własnym majątkiem.
    Stwierdzenie nabycia spadku uzyska nabywca spadku - to on bierze
    udział w postępowaniu spadkowym i to on ponosi odpowiedzialność
    za długi spadkowe.
    ------------
    Art. 1053.
    Nabywca spadku wstępuje w prawa i obowiązki spadkobiercy.
    ------------

    Dodatkowo odpowiedzialność za długi reguluje:
    ------------
    Art. 1055.
    § 1. Nabywca spadku ponosi odpowiedzialność za długi spadkowe w
    tym samym zakresie co zbywca. Ich odpowiedzialność względem
    wierzycieli jest solidarna.
    § 2. W braku odmiennej umowy nabywca ponosi względem zbywcy
    odpowiedzialność za to, że wierzyciele nie będą od niego żądali
    spełnienia świadczeń na zaspokojenie długów spadkowych.
    ------------

    > Dodatkowo zerknij na art 1036, ktory mówi, że roporządzić udziałem
    > możesz za zgodą pozostałych spadkobierców.
    ----------
    Art. 1036.
    Spadkobierca może za zgodą pozostałych spadkobierców rozporządzić
    udziałem w przedmiocie należącym do spadku. W braku zgody
    któregokolwiek z pozostałych spadkobierców rozporządzenie jest
    bezskuteczne o tyle, o ile naruszałoby uprawnienia przysługujące
    temu spadkobiercy na podstawie przepisów o dziale spadku.
    To dotyczy rozporządzania *udziałem w konkretnym przedmiocie* gdy
    nie jest jeszcze dokonany dział spadku.
    Natomiast rozporządzenie *udziałem w spadku* nie narusza
    uprawnień spadkobierców co do przedmiotów w spadku bo mają takie
    uprawnienia aż do wykonania działu spadku.

    > Po kolejnie jeśli to sprzedajsz to zapewne jakiś podatek by się w US
    > przydał. A na podstawie czego wypełnisz papiery do US.
    Na podstrawie własnego uznania ceny zbycia. To jest podobne do
    uznaniowości wyceny praw autorskich.