  • Data: 2007-09-30 13:13:46
    Temat: Re: Zapis w testamencie
    Od: Kuba <c...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Sebastian S pisze:
    > dziekuje bardzo za odpowiedz.
    > Co do zapisania czesci mieszkania to jest taka sytuacja, ze beda dwa
    > testamenty - po dziadku i po babci. Babci chodzi o to aby opiekun otrzymal
    > konkretna kwote. Nie wiem jaka bedzie dokladnie wycena mieszkania, wiem tylko
    > mniej wiecej. Babcia dysponuje z tego co rozumiem polowa mieszkania (Druga
    > przepisal dziadek tylko na brata). Stad byl pomysl dokonania zapisu. Mysle, ze
    > chodzi tez o to, ze babcia chce aby byl moj brat jedynym spadkobierca (chyba
    > psychicznie sie z tym lepiej jakos czuje). Moj brat niestety nie jest sklonny
> [...]

    Witam

    Kolega Tomasz Pyra niestety pomylił instytucję warunku z instytucją
    zapisu. To co napisał o powołaniu spadkobiercy pod warunkiem jest jak
    najbardziej prawdziwe, tylko że problem leży gdzie indziej. Spadkobierca
    został już powołany, a jego powołanie nie zostało uzależnione od
    spełnienia warunku. Nie napisano przecież "X będzie dziedziczył po mnie
    część mieszkania przypadającą na mnie jeżeli spłaci opiekuna". To byłoby
    powołanie pod warunkiem.

    Sytuacja jest taka: " Powołuję X do spadku po mnie i ustanawiam, że
    zapłaci on kwotę Y osobie Z ". To jest zapis z art. 968 kc. Babcia może
    coś takiego napisać w testamencie nawet jeśli kwota Y przewyższa wartość
    spadku z dwóch powodów:
    1. Testament sporządza się dla majątku przyszłego a nie wiadomo czy
    babcia do czasu śmierci nie wygra np. w totka.
    2. Spadkobierca, tak testamentowy jaki i ustawowy może spadku nie
    przyjąć lub przyjąć go z dobrodziejstwem inwentarza co będzie oznaczać,
    że jego odpowiedzialność jest ograniczona tylko do wartości spadku i nie
    ma znaczenia na jak wysoką kwotę opiewa zapis