    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Zakaz parkowania a droga wewnętrzna
    Date: Fri, 2 Apr 2010 12:05:25 +0200

    On Fri, 2 Apr 2010, Gray wrote:

    > Oczywiście odnoszę się do obu kwestii ponieważ są ze sobą powiązane dość
    > ściśle. Zasadniczo to nawet jedno wynika z drugiego. A "znak" oprócz cech
    > które wpomniałeś nie ma również właściwych proporcji, rozmiarów. Krótko
    > mówiąc nie spełnia ŻADNYCH cech określonych w rozporządzeniu.

    Zgoda.
    Za to (zrozumiale) opisuje stan prawny :)

    [...]
    > Nieprawda. Kierowca zobowiązany jest do przestrzegania Pord, a zatem znaków
    > drogowych określonych w Pord również. Za nieprzestrzeganie pierwszego możesz
    > zostać ukarany.

    Z naciskiem na "możesz" - miałem na myśli to, że w przypadku znaków
    postawionych na terenie niepublicznym nie bedącym obszarem zamieszkania
    PoRD działa *TYLKO* w zakresie "niebezpieczeństwa".
    Znajdź mi teraz niebezpieczeństwo powodowane *konkretnym* znakiem
    zakazu zatrzymywania się ze zdjęcia (o niego było pytanie).
    Bo dopiero kiedy je *spowodujesz* możesz zostać ukarany.

    > Za nieprzestrzeganie drugiego nie.

    Kiedy pic w tym, że nieprzestrzeganie tego "nieznaku" jest tak naprawdę
    wymuszone innym przepisem.
    Jak ktoś się uprze "niewiedzieć że to koniec drogi wewnętrznej bo znak
    mu się nie widzi", to co najwyżej dostanie najwyższy przydział kary,
    za to że łamie przepis nadrzędny (ten który nie uzależnia statusu
    drogi a tym samym obowiązków kierującego od oznakowania) i niejako
    w bonusie - za ośli upór, bo "z łatwością mógł się dowiedzieć" (ze
    znaku, tego "nieprzepisowego" znaku).

    > Prawidło byłoby gdyby skrzyżowanie było oznaczone zgodnie z prawem. Czyli
    > zgodnie z rozporządzeniem droga wewnętrzna powinna mieć oznaczony
    [...]
    > Obowiązek oznakowania spoczywa na zarządcy drogi publicznej. Bywa, że z tego
    > obowiązku się nie wywiązuje. Karanie kierowców za niewiedzę w takim
    > przypadku jest nieetyczne i niemoralne, żeby nie użyć innego słowa

    Dobra, dobra.
    Zmierzałem w tę stronę, że tak naprawdę ten "nieprzepisowy znak",
    mimo swojej nieprzepisowości, ma jak najbardziej *istotne* znaczenie.

    Za to znak zakazu zatrzymywania się, mimo że jak najbardziej obowiązuje,
    (a obowiązuje równie dobrze np. u mnie w mieszkaniu), jakoś tak
    nie ma zastosowania. Z przyczyny określanej słowami "nie podlega".

    > W tym wypadku niewiele daje, ponieważ drogi nie łączą się w skrzyżowanie.

    Manipulujesz :>
    Przecież na zdjęciu widać, że to coś, czym jedzie kierowca, w głębi
    (za znakiem nakazu jazdy na wprost) ma skrzyżowanie.
    I *TAM* zaczyna być istotne, czy kierowca jedzie drogą publiczną czy
    wewnętrzną - a skąd ma to wiedzieć, jeśli nie z wcześniejszego
    znaku?

    > kierowcę obowiązują w pierwszej kolejności znaki drogowe.

    ...wróćmy do znaku zakazu zatrzymywania się.
    Na jakiej podstawie, jeśli rozporządzenie traci moc ustawową?
    (rozporządzenie ma moc TYLKO w zakresie nadanym w ustawie i nie
    może jej przekraczać).

    pzdr, Gotfryd