  • Data: 2011-11-15 09:47:01
    Temat: Re: Zachowek dla niepełnoletnich
    Od: Johnson <j...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2011-11-15 10:39, Nixe pisze:

    > I nie myl zobowiązania z roszczeniam, bo mam wrażenie, że dla Ciebie to
    > jedno i to samo.

    Nie ja widzę różnicę.

    > Ma znaczenie o tyle, że jeśli nie będzie wnioskował o zachowek, to nikt nie
    > ma_obowiązku_mu jego wypłacać a priori.

    Ma.
    Art. 991 §1 mówi:
    "Zstępnym, małżonkowi oraz rodzicom spadkodawcy, którzy byliby powołani
    do spadku z ustawy, *należą się*, jeżeli uprawniony jest trwale
    niezdolny do pracy albo jeżeli zstępny uprawniony jest małoletni - dwie
    trzecie wartości udziału spadkowego, który by mu przypadał przy
    dziedziczeniu ustawowym, w innych zaś wypadkach - połowa wartości tego
    udziału (zachowek)"

    Zwrot "należą się" nie ma charakteru warunkowego.

    > Istnieje zobowiązanie dłużnika i wierzytelność wierzyciela.

    Zobowiązanie dłużnika ?? To się nazywa "dług"
    Zobowiązanie to stosunek cywilnoprawny w którym dłużnik ma dług a
    wierzyciel wierzytelność.

    > Co ma do tego roszczenie, jeśli jest to jedynie_prawo_wierzyciela do
    > zażądania zapłaty?

    No z pouczania mnie zrozumiałem że ty widze co to roszczenie, a wychodzi
    na to że nie.
    Dobra wskaże Wikipedię:
    "Pod pojęciem roszczenia rozumie się w prawie cywilnym materialnym prawo
    podmiotowe, którego treścią jest uprawnienie do żądania od oznaczonej
    osoby zachowania się w określony sposób"

    > Prawo, z którego można nie skorzystać.

    No można nie korzystać. Nie zaprzeczam.

    > Zatem wobec powyższego jaki wg Ciebie problem ma wątkotwórcą,

    Skąd mam wiedzieć? Nie udzielam porad prawnych ;)

    > Albowiem?

    Albowiem tak mówi krio.

    --
    @2011 Johnson