  • 1. Data: 2011-11-12 15:56:15
    Temat: Zachowek dla niepełnoletnich
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Spadkodawca miał trzy córki. Jedna zmarła wcześniej, ale pozostały po
    niej niepełnoletnie dzieci. W testamencie spadkodawca rozdzielił spadek
    na dwie żyjące córki, pomijając całkowicie wnuki - dzieci zmarłej córki.
    Tym wnukom należy się zachowek. Jednak ich ojciec nie ma zamiaru o
    zachowek dla nich występować. Czym grozi mu takie "zaniedbanie"?

  • 2. Data: 2011-11-12 17:01:33
    Temat: Re: Zachowek dla niepełnoletnich
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Sat, 12 Nov 2011 15:56:15 +0000 (UTC), jureq napisał(a):

> [...]
    > Tym wnukom należy się zachowek. Jednak ich ojciec nie ma zamiaru o
    > zachowek dla nich występować. Czym grozi mu takie "zaniedbanie"?

    Jemu? - niczym.

  • 3. Data: 2011-11-13 20:57:40
    Od: goldi <m...@g...com>

    On 12 Lis, 18:01, Ikselka <i...@g...pl> wrote:

    > Jemu? - niczym.

    Poza ewentualną odpowiedzialnością odszkodowawczą wobec córek
    (zakładam oczywiście, że ojciec jest przedstawicielem ustawowym
    córek).

  • 4. Data: 2011-11-14 13:08:50
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 13 Nov 2011, goldi wrote:

    > Poza ewentualną odpowiedzialnością odszkodowawczą wobec córek
    > (zakładam oczywiście, że ojciec jest przedstawicielem ustawowym
    > córek).

    Tak bardziej z ciekawości mam dwa pytania :)
    To co piszesz wygląda "rozsądnie", ale na szybko przewinąłem
    treść KC przed nosem i nie mam koncepcji o co by zahaczyć:
    KC czy KRiO wskazują jakiś przepis zobowiązujący dla opiekuna?

    A drugie pytanie dotyczy oczywiście tego konkretnego spadku:
    przecież aby go przejąć, muszą dokonać "stwierdzenia",
    zgadza się? A później działu, też się zgadza?
    No to w jaki sposób ten spadek przejęli - nie podali, że
    są inne osoby *uprawnione*?
    (jeśliby tak zrobili, to oczywiście tym co podali nieprawdę
    grozi odpowiedzialność).

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2011-11-14 13:31:34
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Mon, 14 Nov 2011 14:08:50 +0100, Gotfryd Smolik news napisał(a):

> [...]
    > są inne osoby *uprawnione*?
    > (jeśliby tak zrobili, to oczywiście tym co podali nieprawdę grozi

    Cały spadek został podzielony testamentem między dwie córki. Dzieci
    trzeciej nie dostały nic

  • 6. Data: 2011-11-14 13:44:15
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    > To co piszesz wygląda "rozsądnie", ale na szybko przewinąłem
    > treść KC przed nosem i nie mam koncepcji o co by zahaczyć:
    > KC czy KRiO wskazują jakiś przepis zobowiązujący dla opiekuna?

    Art. 101 §1 kro. Naruszenie określonych tam obowiązków będzie czynem
    niedozwolonym

    > A drugie pytanie dotyczy oczywiście tego konkretnego spadku:
    > przecież aby go przejąć, muszą dokonać "stwierdzenia",
    > zgadza się? A później działu, też się zgadza?

    Nie zgadza się. Dział spadku nie jest konieczny dla zachowku. Nawet sns
    na upartego też jest zbędne.

    --
    @2011 Johnson
    http://db.tt/JzsPUMU

  • 7. Data: 2011-11-14 13:50:06
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Mon, 14 Nov 2011 14:44:15 +0100, Johnson napisał(a):

    > Art. 101 §1 kro. Naruszenie określonych tam obowiązków będzie czynem
    > niedozwolonym

    Oprócz tego zastanawiałem się czy mają tu zastosowanie artykuły kc o
    prowadzeniu spraw bez zlecenia.

    Czy takie zaniedbanie nie będzie podchodzić pod art. 296 kk?

  • 8. Data: 2011-11-14 14:00:57
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    W dniu 2011-11-14 14:50, jureq pisze:

    > Oprócz tego zastanawiałem się czy mają tu zastosowanie artykuły kc o
    > prowadzeniu spraw bez zlecenia.

    Na pewno nie - bo obowiązek i uprawnienie wynikają z ustawy.

    > Czy takie zaniedbanie nie będzie podchodzić pod art. 296 kk?

    Wszystko mi jedno.

  • 9. Data: 2011-11-14 14:20:16
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 11/14/2011 7:08 AM, Gotfryd Smolik news wrote:
    > KC czy KRiO wskazują jakiś przepis zobowiązujący dla opiekuna?

    W zasadzie zaden.

    KRIO zobowiazuje zarzadzac majatkiem, czyli tym co jest, ale nie tym
    czego nie ma. Zachowek, ktory ewentualnie mozna dostac, nie jest
    majatkiem dziecka.

    Tak samo nie mozna zarzucic rodzicom, ze jakby posłali dziecko do
    lepszej szkoly, to byloby mu lepiej pozniej.

    Moze niewystapienie o zachowek, z punktu widzenia np. relacji z rodzina
    jest dla dziecka lepsze niz wystapieni o troche kasy.

    Jesli masz watpliwosci, zawsze mozesz sie poskarzyc do sadu rodzinnego.

  • 10. Data: 2011-11-14 15:18:44
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    W dniu 2011-11-14 15:20, witek pisze:

    > KRIO zobowiazuje zarzadzac majatkiem, czyli tym co jest, ale nie tym
    > czego nie ma.

    Roszczenie o zachowek jest i ma charakter wymierny. Majątkiem są rzeczy
    i prawa majątkowe. Prawem majątkowym jest miedzy innymi prawo do
    żądania od kogoś określonego zachowania, czyli wypłaty kasy. Jakby ktoś
    był winny dziecku pieniądze za sprzedaż rzeczy to też twierdził byś że
    jest to "coś czego nie ma" ??

    > Tak samo nie mozna zarzucic rodzicom, ze jakby posłali dziecko do
    > lepszej szkoly, to byloby mu lepiej pozniej.

    To oczyścicie idiotyczna analogia.